Fifflaren

Sport:

Sport:
3,7

Handling: Efter att den självdestruktive biljardfifflaren Eddie Felson rönt uppmärksamhet då han slagit alla han mött på biljardborden runtomkring i landet, är det dags att möta legenden Minnesota Fats. Insatserna blir höga och mycket står på spel. Så småningom finner han en ny tränare i Bert Gordon, men med denne som ledare upptäcker Eddie att han förmodligen måste offra både sig själv och människor runt omkring sig för att nå toppen.

År: 1961

Piper Laurie
George C. Scott
Myron McCormick
Murray Hamilton

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 120726 på 195 plats på IMDb Top250, och jag förstår inte vad denna film gör på listan över världens bästa filmer. Även om den vann 2 Oscar (Best Art Direction-Set Decoration - Black-and-White, Best Cinematography, Black-and-White)
Den får precis en 4. Objektivt. Riktigt bra skådespel stundtals men lååång seghet i mitten.
Color of Money har inte denna seghet och därför finner jag, som sett denna före Fifflaren, denna bättre.
Hamnar inte i filmsamlingen.

Paul Newman är riktigt bra i denna biljard-klassiker. Bra manus. 3,5 i betyg.

Det här är en film med det ovanliga temat biljard. Lovande inledning som tappar och blir seg i mitten för att höja sig på slutet igen. Paul Newman och George C. Scott är dock skickliga och roliga att se på. Man märker klasskillnad mellan dem och de aningen äldre gökarna som James Stewart, Cary Grant och de där. Lite för lång för sitt eget bästa, men räddas som sagt av skådespelarna.

Ett bra gäng skådespelare (Newman, Scott, Gleason) tillsammans med en bra story och snyggt foto gör denna klassiker sevärd. Inte riktigt så bra som jag hade förväntat mig, men ändå bra.

Mycket bättre än "Color of Money". Här är Paul Newman i toppform. Bra manus.

Filmen är svartvit

Color of Money, The (1986)