Borkmanns punkt

Borkmanns punkt Köp filmen på CDON

Handling: Filmerna om Van Veeteren bygger på Håkan Nessers bästsäljande romaner. Dessa utspelar sig i den fiktiva nordeuropeiska staden Maardam, och följer den pensionerade kommissarien Van Veeteren (Wollter) och hans två skyddslingar, kriminalinspektörerna Münster (Hanzon) och Moreno (Rexed). Där ute någonstans gömmer sig en mördare som gradvis känner sig mer och mer säker. Kaalbringen, en liten europeisk kuststad, är en stad i skräck. Maardam likaså. På kort tid har de två städerna drabbats av två brutala mord. När och var ska ”Halshuggaren” slå till igen?

Regissör: Erik Leijonborg
Birgit Carlsten
Eva Rexed
Ulf Friberg
Lars-Erik Berenett

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

martin88

En bra svenska film. Stör mig dock på namnen och orterna som inte passar in alls i en svensk film.

Även om det gick att räkna ut vem som var den skykdige efter 10 minuter var detta en underhållande film. Kanske inte den bästa, men den räcker om man inte har något annat att se.

Dan banan

En härlig kriminalare.
Minst lika intressant som Wallander-filmerna.
Wolter med flera övertygar.
En välbyggd historia i min mening, dock verkar vi vara enade om att en namnen inom serien förbryllar på ett negativt sätt.

Överlag sevärt, utan tvekan.

Ganska bra! Men jag störde mig på namnen och namnen på städerna, Det är ju inte svenska namn.. En svag fyra.

torulf

Jämför man Van Veeteren med andra svenska deckare är den riktigt bra. Jämför man den med brittiska deckare är det aningen sämre. Men det här är en filmsite och då tycker jag att man ska jämföra den med långfilmer. Jag jämför den dessutom med alla långfilmer - inte bara svenska. Då blir det inte mer än en tvåa. Hästlängder bättre än Beck, men så långt kvar till Inside Man som också kan klassas som en kriminalare. Hur är då Borkmans Punkt? Ja, storyn är intressant. Vissa stör sig på att man inte vet var det utspelar sig eller när det utspelar sig. Jag hör till denna kategori. Det gör inget att det utspelar sig i Stockholm, Ystad eller på västkusten bara det konsekvent gör det. Och visar det sig att det utspelar sig för länge sedan kan man acceptera att poliserna inte följer reglerna men - nä det här är inte min kopp te. Mord och motiv är bra och intressant. Det blir en tvåa från mig (men skulle jag bara jämföra med svenska deckare skulle det vara mycket högre betyg, kanske en fyra).

martin88

Intressant och spännande, precis som så många andra svenska thrillers. Dock lite väl rörig emellanåt. Svag fyra.

tessan81

Van Veeteren är ny-pensionerad men uppehåller sig ändå på polisstationen i Maardam och blir insatt i en makabert mord som Münster och Moreno utreder. Av en slump befinner sig Van Veeteren i Kaalbringen där ett mord uppdagas och det är uppenbart att det rör sig om samma mördare.

Enligt mig är den här betydligt bättre än "Carambole". Intressanta biroller bidrar till historien och det är både spännande och underhållande. Sven Wollter är riktigt bra här.

Carambole (2005)
Münsters fall (2005)
Moreno & tystnaden (2006)
Svalan, katten, rosen, döden (2006)
Fallet G (2006)