Moreno & tystnaden

Handling: En sen kväll på stationen blir Eva Moreno uppringd av en desperat ung kvinna som hålls fången av en man och hotas till livet. Men just som kvinnan har lokaliserats bryts kontakten. Från en närliggande byggnad flammar eld upp. När Moreno och polisstyrkan lyckas bryta upp dörren är det redan för sent. Kvar ligger resterna av en kvinnas sönderbrända kropp. Huvudet är täckt av en plastpåse som smält i hettan och handen håller krampaktigt kring ett kors av silver.

Polisledningen i Maardam, med den nye kommissarien Reinhardt i spetsen, anser att Moreno blivit alltför personligt involverad och vill överlåta utredningen till riksmord. Hon motsätter sig och blir slutligen sammanförd med en ung expert från riksmord, Jaan Blauveldt. I tysthet tar hon även kontakt med sin läromästare Van Veeteren.

Van Veeteren har lovat sin familj att inte arbeta mer som polis och ägnar sig istället åt ett antikvariat som han skaffat sig. Av den anledningen avböjer han när Moreno kommer och ber honom om hjälp. Men när han ser silverkorset blir han intresserad och kan bara inte motstå att börja grubbla på fallet.

Moreno och Van Veeteren kämpar i motvind, alla frågor besvaras med tystnad och intuitionen blir enda vägen till gåtans lösning.

Regissör: Erik Leijonborg
Thomas Oredsson
Gösta Bredefeldt
Peter Engman
Julia Högberg

Det här är den andra filmen jag ser i van Veeteren-serien och i mina ögon verkar det vara en skräpserie. Beckfilmerna har på något sätt satt standarden och det här är långt under den. Framför allt är det skådespelarna som gör pinsamma insatser och som totalförstör allt vad trovärdighet heter. Allt som oftast låter det som att de läser direkt från manus. Historien i sig är det nog inget större fel på, även om den givetvis är långt ifrån originell. Erik Leijonborg kan omöjligen vara nöjd med det här.

Spännande och bra vad kan man säga..

Ganska bra. Bättre än Munsters Fall men sämre än Borkmanns punkt. Spännande! Men man måste verkligen tänka efter medan man tittar på den.

Venschla

Faktiskt ganska spännande!

tosslan

Av de 3 filmerna som visats på tv, är detta den bästa. Väldigt spännande.

martin88

En bra svensk film med en hel del spänning.

En riktigt nervittlande och intressant film, där Sven Wollter är otroligt bra! Mycket sevärd!

Biopremiär: 2006-01-27

Carambole (2005)
Borkmanns punkt (2005)
Münsters fall (2005)
Svalan, katten, rosen, döden (2006)
Fallet G (2006)