United 93

United 93 Köp filmen på CDON

Handling: Den 11:e september 2001, kapades fyra plan, tre kraschade. Det här är historien om det fjärde...

Regissör: Paul Greengrass

Richard Bekins
Susan Blommaert
Ray Charleson
Christian Clemenson

Copyright United International Pictures AB (UIP)

kaj08

En fantastiskt gripande och rå berättelse om terrorattackerna i USA den 11:e september. Här får vi följa det fjärde planet och dess öde. Filmen känns väldigt trovärdig, nästan dokumentäraktig, eftersom den känns som den är inspelad med handkamera. Dessutom finns det inga sidoberättelser eller hjältar a la hollywood. Vi slipper även snyfthistorier och kärlekshistorier, utan här är det en obehaglig och spännande skildring vi får se. Lite synd att de har så mycket scener från flygtornen och kaosen där, för det allra intressantaste/obehagligaste var att följa passagerarna på planet och dess skräck när de börjar förstå vad som händer. En film som berör!

Det här är en gripande skildring om vad man tror hände ombord på planet United 93 den 11 september 2001. Mycket verklighetstroget och jag kände själv hur pulsen ökade när paniken började sprida sig bland passagerarna. Att slippa välkända ansikten höjer trovärdigheten ytterligare och bara en sådan sak som att samtliga karaktärer i filmen har de riktiga offrens namn ökar den dokumentära känslan.

Lägg därtill att Ben Sliney som var den samordnande flygledaren i verkligheten spelar sig själv i den här filmen. Starkt. Tycker ändå att för stor del av filmen läggs på flygledarna och deras arbete för det blir inte så intressant i förhållande till de människor som faktiskt sitter på de kapade planen, men i övrigt klart sevärt.

Robert_Eriksson

Vilken fantastiskt bra film! Mycket intressant, gripande, stark och omskakande! Sättet den är filmad på och de otroliga skådespelarinsatserna gör att den känns fruktansvärt realistisk! Ett mästerverk!

Ganska spännande film om det fjärde planet. Hela iscensättningen känns mycket äkta. Stark trea.

Mycket skakande och välgjord film. Stark 3:a. Intressant att få ta del av anhörigas ord.

movie-king

mycket sorgligfilm, blev såledsen när dom var så nära men ändå klarade dom inte det :(

Ninnie

En förhållandevis bra skildring av vad som hände flyget United 93 och hur koordineringen funkade mellan ATC och militären, dvs knappt alls. Jag vet inte hur nära detta ligger verkligheten, jag har hört helt andra historier om hur flygledarna och militären agerade och koordinerade, därför tappar den trovärdighet i mina ögon. Ingen hollywood hjälte men ändå lite väl USA sliskigt patriotisk för min smak. På gränsen helt enkelt, men den får godkänt.

Regndroppe

Det är en väldigt bra film för dem som inte riktigt förstod hur det var 11 september 2001.
Jag tycker det är intressant att de hr tagit med klipp när planen flög in. Jag var så liten när det hände att jag inte riktigt förstod.

Skådespelarna är jättebra.
Det som hände är oerhört hemsk, nästan hela världen ändrades.
Jag tycket så synd om de som var med på de kapade planen, men de på United 93 är hjältar i egen klass. Man tror ju att planet skulle gå till Capitolium, men det kunde lika gärna gått in i Vita Huset...

Mycket bättre film än syskon filmen "Flight 93" som kom samma år. Denna filmen är ej lika sentimental och patriotisk som sitt syskon vilket är mycket bra. Här får vi inte bara följa passagerarna på United 93 utan också vara med om dem kaotiska tidpunkterna runt alla kapningarna i olika flyg centraler runt om i USA. Fast man vet hur allt egentligen går till och man vet hur det slutar så kan man inte hjälpa att känna spänningen och man sitter på högspänn genom hela filmen. Skådespeleriet är inte heller nåt att klaga på och för att få den mer realistiska känslan i filmen så är det bara okända skådespelare med. Väldigt bra och spännande film om hur man tror det gick till på United 93 samt kaoset som kollapsade hela USA:s luftrum den 11:e September 2001.

Jag har nu sett både denna och "Flight 93" och jag måste erkänna att jag tyckte att denna var snäppet sämre, då det inte kändes som om man kunde skapa en personlig relation till personerna i filmen. Det lyckades man däremot bättre med i "Flight 93".
Men "United 93" fötjänar definitivt en svag fyra med all respekt för passagerarna på de kapade planen och alla som dog den 11 september!
En mycket berörande film som verkligen en att fälla några tårar!!

Biopremiär: 2006-08-18