Inga tårar

Inga tårar Köp filmen på CDON

Handling: Fotografen Magnus vill samla sin familj för ett familjeporträtt eftersom mamman ska fylla 75 och pappan ligger för döden. Då han går igenom fotografier hos sin bror hittar han en mystisk bild som väcker frågor som ingen vill svara på. Sakta men säkert börjar Magnus göra upp med familjens förflutna, och möter en hårt kämpande ung mor, och en lynnig far som älskade flaskan mer än sina barn. Och när han försöker tussa ihop de ur familjen som inte vill mötas blir det inte helt lyckat…

Baserad på regissören Håkan Bjerkings barndom. En skrämmande uppriktig berättelse om relationer och arv!

Regissör: Håkan Bjerking
Originaltitel: Inga tårar
Per Graffman
Alexandra Rapaport
Basia Frydman
Mikael Persbrandt
Marika Lindström
Katarina Ewerlöf

Välspelad och väldigt välgjord. Rak, tydlig och äkta. Mycket stark trea!

En intresant och gripande film. Får en stark 3:a

Robert_Eriksson

En intressant, tragisk och gripande film. Bra skådespelarinsatser, särskilt av Per Graffman. Värd en svag fyra.

Den här filmen är bra och intressant med bra skådespelare.

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Baserad på regissörens egen barndom - man blir ju som vanligt onekligen intresserad av att veta vad som är sant och vad som är "baserat på". Jag tolkar det som om Bjerking är stillbildsfotografen.
Fick bra betyg i media: "Stark historia om en trasig familj." / Aftonbladet, "Bästa svenska i år." / Expressen, 4/6 på tärningen av SVD bl a.
En film med mycket känslor som faktiskt riktigt vinner på sin ovanligt korta längd för att vara ett drama. Många ur den svenska skådespelareliten gör riktigt bra ifrån sig även om en del kör på rutin. En utlämnande historia som engagerar och aldrig blir seg. Ni som känner mig vet ju att jag egentligen inte gillar svensk dramafilm generellt, men detta är bra - sticker ut från "mallen" på ett inte så lättbeskrivligt sätt.
Kul att se extramaterialet där bl a regissören öppet avslöjar en hel del egna tankar & funderingar, men främst ifrågasätter han också sin roll som regissör, vilket för mig ökar hans trovärdighet. I detta material visas också hur Persbrandts mask gjordes - och sanna mina ord - detta är den bästa sminkningen jag har sett någonsin inom svensk film (precis som den bästa sminkningen i amerikansk film är i Timmarna på Julianne Moore).
Hmm... hamnar nog trots allt inte i DVD-samlingen då det är en film jag anser det med räcker att se en gång, men som med fördel av andra faktiskt kan ses fler gånger. Om jag får den signerad och/eller köper den för 3 för 99:- så kanske.

Trivia: Filmpunktens medlem 002mateke känner regissören Håkan Bjerking via hans lilla son på förskolan han jobbade på under 1,5 år (var i hans barngrupp).

tinytom

Svart och rörigt drama om en trasig familj.
Persbrandt spelar med samma röstläge och ansiktsuttryck som vanligt.
Godkänt men inte mer.

Biopremiär: 2006-10-06