Transformers

Transformers Köp filmen på CDON

Handling: Robotar från yttre rymden kraschlandar på Jorden där de kämpar för att ta kontrollen över den viktigaste energikällan - Energon.

Regissör: Michael Bay

John Turturro
Michael O'Neill
Bernie Mac
Peter Cullen

Copyright United International Pictures AB (UIP)

miffo

Den avlägsna planeten Cybertron har blivit ödelagd av ett krig som har pågått under en längre tid. Planeten är bebodd av robotar med egenskapen att kunna byta form. Då deras livskälla kastas ut i rymden följer de efter för att leta efter den. Till slut hittas den på jorden, och kriget fortsätter där.

Transformers är egentligen bara ett par leksaker som blev tillräckligt populära för att bli till tecknad serie som blev tillräckligt populär för att bli teckand långfilm, och nu har den änligtligen blivit vanlig spelfilm.
Filmen håller ett bra tempo, och den är humoristisk, även om den ibland blir lite tramsig och löjlig, men det är helt ok, eftersom alla som kommer ihåg Transformers med nostalgi igen är i stort sett småpojkar i biosalongen igen.
Specialeffekterna är på topp, och det är inget tekniskt fel på filmen. Det som stör mig mest är väl egentligen det faktum att gör vad vilka uppoffringar som helst för att få in så många unga snygga tjejer som möjligt, som egentligen inte skulle vart där samt att det är ett par beslut som tas av militären som bara är totalt ologiska.

Totalt sett så skulle jag rekommendera den här filmen till en typisk grabbkväll med öl och chips. Man behöver minimal tankekraft, och det är snyggt att se på, samtidigt som det är mycket action.

Jag måste först och främst säga att - trots Transformers få goda enskaper - detta var en djup besvikelse. Jag hade inga höga förväntningar inför Transformers, men jag hade en: Snälla låt inte detta bli ännu ett Hollywood spektakel stämplat Michael Bay. Att det är Michael Bay som står bakom allt är oundvikligt och även positivt, för utan alla dessa special-effekter som Michael Bay gärna utnyttjar till fullo, finns det inte mycket att njuta av MEN... De som finns...

Introduktionen är en snabb förklaring på hur allt ligger till. Vi får alltså veta vad hela filmen går ut på.. på ungefär 15 sekunder. Det är alltså 15 sekunder som man rent ut sagt mår dåligt av för att "vissa" manus skrivs. Men det glömmer man ändå rätt snabbt eftersom Transformers sanna styrka visar sig väldigt fort. Special-effekterna är utan tvekan de bästa hittills. Fastän fighterna blir onödigt röriga och händelsefulla.

Förutom själva bakrunden till storyn - som piskar så det svider - så rullar filmen in på rätt väg till slut. Jag började acceptera filmen för vad den är och inte för vad den istället hade kunnat vara, om jag fått välja. Jag njöt av filmen. Det händer något hela tiden, det är gott om sköna oneliners (främst från robotarna) och det hela blev till slut en komedi. Jag skrattade väldigt många gånger, för robotarnas seriösa allvar kontra naiva tankegång. När de till exempel ska gömma sig för människorna och de står mitt ute på trädgården och klampar och hyssjar åt varandra fastän de låter lika mycket för det.

Det dyker upp en enormt jobbig liten robot (tänk ekorren från Ice Age) som bara går en på nerverna och inte får till det alls, med humorn.

Jag var inte en av de där ungarna som lekte med Transformers när jag var grabb (Batman, Turtles) och det är jag ledsen för, men det hindrar inte mig från att förstå hur de riktiga fansen måste ha tolkat filmen, därför ger jag vika för humorns skull och för robotarnas skull för de förgyllde filmen ordentligt.

Pang, boom, krasch, surr. Det var inte så jävl-a speciellt, jag plockade istället fram barnet inom mig och skrattade till många gånger. En del av skämten var dessutom väldigt vågade och grova för att vara en leksaks-licensierad film. Shia LaBeouf (A guide to recognizing your saints) bevisar ännu en gång att han kan vara en riktigt bra skådespelare och till och med få till det med humorn, resten av skådisarna hamnar totalt i skuggan för LaBeouf och - både bildligt och bokstavligt talat - de stereotypa, dock humoristiska, sinnen som genomsyrar de enorma robotarna.

Sedan får man svälja ett och annat sentimentalt ögonblick mellan människa och robot (smått bisarrt ja) och storhetstal mot slutet.

kalles

Helt klart sevärd på bio, speciellt den första halvan som är underhållande och bitvis rätt klipsk..
Speciellt Shia LeBeouf är rapp i käften och ger ett charmigt intryck, skulle vara kul att se honom i en lite svårare roll..

Det var lite töntigt att robotarna tvunget skulle ha en historia att falla tillbaks på, hade varit skönare om dom bara fanns och kände för att slåss på jorden, utan yttligare förklaringar..

Kärlekshistorien var otroligt löjlig och alla scener som var tänkta att gripa publiken var skrattretande, men ändå skulle jag vilja se en djupare film av Michael Bay, för i den här filmen faller regin platt som en pannkaka, och tempot och kvaliten på filmen skiftar något fruktansvärt från och till.. Actionscenerna, speciellt i slutet är bara röriga och jobbiga att engagera sig i.. Kanske lite väl många ologiska och oigenomtänkta händelser också..

John Turturro är mest löjlig, bra karaktärsskådisar blir lätt det utan hygglig regi, men jag älskar hans skådespeleri ändå, han är bäst..

Filmen känns lite seg de första 45 minutrarna, och ibland även lite väl barnvänlig. Det blir liksom aldrig någon rejäl fight utan bara en massa småbråk hela tiden. Men filmen var ganska rolig.

B film. Hur fortsättningen lyckades bli än sämre är ett mysterium.

Frida_OSX

I hela taget är det en bra film, skådespelet duger, o snyggt gjorda robotar och special effekter, men jag fastnar på ett antal saker:
Anser att hela grejen med kontakten mellan bumblebee och Sam är helt random, och jag ser inte varför kontakten skapas över huvudtaget.
I striderna ser man inte om det en motorcykel eller en autobot som tagit en kaffe paus, filmningen är alldeles för tät och i personernas ansikten vilket gör att man inte ser vad som händer.
Man förstår inte hur robotarna kan byta form till exakt samma saker som människorna använder…
Filmen handlar alltför mycket om människorna saken att Autobots vill hindra de andra från att få kuben och få upp arméer och döda autobots, det är underliggande, som en bihandling.

Den här filmen har man ju hört en del om. Själv så har jag knappt insett att det är baserat på serietidningar. Iaf så var filmen riktigt konstig och larvig. Föll inte mig i smaken.

guldis25

Jag tycker den här filmen var riktigt bra och spännande som jag har sett på nån av dom populäraste kommentarerna så kan den stundtals vara riktigt rolig. Men jag tyckten hade bra några riktigt bra scener så en 5:a från mig =)

Bilbo_one

Den var lika bra som jag hade tänkt mig. Helt ok men ska ändå inte få för mycket ros. Ganska dåligt skådespel och Megan Fox är inte snyggast i världen

alexanderbilar

här e också en bra rulle.. kanske lite för lite bilar..

men camaron e riktigt tuff..

och hela iden me transformers e riktigt tuff..

har dock aldrig lekt me leksakerna.. men filmen e bra..

2an e itne riktigt liak bra.. me nnästan

Biopremiär: 2007-07-04

Transformers - De besegrades hämnd (2009)
Transformers 3 (2011)
Transformers - Age of Extinction (2014)
Transformers: The Last Knight (2017)
Bumblebee (2018)
Transformers: Rise of the Beasts (2023)