Halloween

Halloween Köp filmen på CDON

Handling: På Halloween högg han ihjäl sin styvfar samt storasystern och hennes pojkvän. Han var 10 år. Nu har Mike Myers varit tvångsinlagd på ett hårdbevakat sinnessjukhus i 16 år och under tiden har de psykiska såren efter tragedin hunnit läka i Haddonfield , den lilla staden där morden ägde rum. Men ännu en Halloween står inför dörren och utan att Haddonfields invånare anar rycker ännu en makaber massaker allt närmare den lilla staden…

Regissör: Rob Zombie

Micky Dolenz
Tom Towles
Bill Moseley
Leslie Easterbrook

Rob Zombie var sugen på att göra en remake av Halloween. Vettigt verkade många tro. Jag förstår dock inte varför. Varför gör man en remake av en tidlös skräckfilm som än idag skrämmer skiten ur folk? Det är förståeligt att man gör en remake av "Motorsågsmassakern" eftersom den rent tekniskt var hemsk. Ljudet sög och bilden var grynig så den behövde ett upplyft. Men inget av det där stämmer in på "Halloween".

Men nu gjordes det en remake i alla fall. Det positiva med remaken är att den lägger mer fokus på Michael Myers unga år. Vi får alltså se vad det egentligen var som gjorde honom till den mördarmaskin som vi är vana att se honom bli. Men egentligen är det helt ointressant, det till och med förstör en hel del. I originalet vet vi inte vad som hände Michael, vi vet bara att han är ren ondska. Varför ska vi känna sympati för honom då?

Det gör man heller inte i och med remaken, fastän det var meningen. Michael är småsöt som liten grabb - som sakta blir ett förvrängt monster. Men inte fan bryr jag mig om det, jag vill bara se en blodigare version av en bra film, men så blev det inte.

Det blir inte alls läskigt när vi redan vet vad som döljer sig under masken. Vi vet vad som kommer att hända eftersom vi får följa Michaels varenda steg efter sina offer. Detta är en hemskt dålig remake. Det faktum att det är en remake gör det bara värre eftersom filmen inte direkt är helkass. Den är bara väldigt onödig. En dålig kopia.

Hook

Halloween igen...

Med en stark inledning så börjar Halloween , sakta men säkert att lida mot slutet i ett förutsägbart tempo, storyn ändras aldrig, och man blir aldrig överaskad. Myers må vara den mest mystiske massmördaren inom filmens värld, bara därför att man inte vet vad som gör honom ond. Det har Rob Zombie malt ner här och gjort en slag dokumentär film om Myers unga år från mord till att han rymmer från sin anstalt. Jaf personligen giller Loomis mer i remaken än i original filmerna. Igen stel kall hjärtad gubbe, nej nu är han passionerad och medtagen av Michaels psykiska tillstånd. Filmen känns fint fördelat som en fin filé men med det groteska och rent sakt, skitigt sexiga miljöer så blir Rob Zombie's Halloween inte mer ett ett lutnade engångs kapitel som inte hör hemma hos dom som dyrkar orginalet.

En stel fin trea till Haloween 2007, det bästa med filmen var att det inte var en total kopiering av originalet, utan att Zombie leker med alla karaktärer och skapar sin psykiska tolkning av o-onaturliga mänskliga drag.

Story: 2+
Skådespeleri: 2+
Regi: 3

Helhet: 2+

Då jag fick höra att Rob Zombie skulle regissera remaken av Halloween (1978) blev jag minst sagt förvånad. Alla som har sett House of 1000 corpses (2003) och Devils Rejects (2005) vet vilken speciell/bisarr regissör han är. Till hans försvar ska dock nämnas att han har trotsat kliet i fingrarna och gjort en rysare som är hyfsat trogen originalet. Det är svårt att tro att det är samma regissör - bortsett från en avgörande detalj, och det är karaktärerna. Michaels familj är ganska intressant. Barnvakterna som dyker upp senare i filmen beter sig helt vansinnigt åt, och filmen haglar av svordomar, smäll i dörrar och obefogade elakheter. Att man sedan väljer att utstyra Michael i en clownmask fick mig automatiskt att tänka på Captain Spaulding och resten av den vansinniga familjen.

Zombie verkar inte riktigt ha kunnat bestämma sig för någon linje här - i vissa scener följer man originalet extremt noggrant, och i andra tar man betydligt större avsteg. Det känns som om man verkligen har ansträngt sig för att framställa Michael som mänsklig, och det är väl inget större fel med det, bortsett från att det egentligen är fel sorts film. I mina ögon, och säkert många andras, är Michael inget lidande offer utan en störd liten kille som en dag får en knäpp. Skådespelet är riktigt dåligt, och soundtracket bara hyfsat. Som tur är har Zombie inte gjort sig av med Halloweenfilmernas signaturmelodi. Ojämn historia som är skrämmande tråkig och ointressant. Jag velar mellan en etta och en tvåa - detta är ändå en hyfsat välgjord remake.
"Inside every one us, there exists a dark side. Most people rise above it, but some are consumed by it. Until there is nothing left, but pure evil."

Råkade få tag på "unrated" version, vilken är längst med sina 2:01 t - det kan jag säga gjorde garanterat _inte_ filmen bättre, utan jag önskar jag sett, inte ens 1:49 t versionen utan, den kortaste på 1:23 t lång. DET hade nog gjort filmen bättre. Den är filmiskt bra på flera punkter. Men varför göra en remake på denna - vad ansåg Zombie och producenterna saknades i originalet? Skådespelet är sisådär bitvis. Samma musik som i originalet. Myers är mycket större och muskulösare. MacDowell är bäst, men allt som allt är detta mest slöseri med tid, energi och pengar. Se nåt annat nyare!

stilis

Michael Myers mördar sin syster Judith Myers brutalt och kallblodigt och senare läggs han in på ett mentalsjukhus. Efter många år senare återupprepar han sin terror i den lilla staden Haddonfield.

Regissören Rob Zombie har förmåga att skapa en realistisk och verklighetstrogen skräckfilm blandat med samhällsskildring!

Det är väldigt bra skådespeleri, bra manus och bra regi, som höjer hela filmen!

Fast det är en väldigt brutal och blodig skräckfilm, så är det en sevärd och oförglömlig skräckis.

Klassisk regi a ´la Rob Zombie!

Det blir en solklar femma!

Uppfyllde inte alls miina förväntningar. Mycket sämre än orginalet, även om det känns som att de tänkt till innan och berättelsen var mer fylligare. Regin är helskum och skrämselnnivån är ganska mycket lägre än äckelnivån...

Nille

Inledningen av filmen är helt briljant i mina ögon. Intressant att få en något djupare insikt i Mikeys uppväxt. Jag tycker dock inte den här är lika skrämmande som filmen från 78 men den har sina ljusglimtar, definitivt. Känns som det är lite mer av allting i den här rullen, dock inte spänningsmässigt och där brister det ganska rejält. Det är mer naket och mer blod? i denna än i original filmen.

jaffa

Mycket bra film, men lite annorlunda änn de gammla filmerna.

movie-king

mycket bra och det bästa var SOLKLART när dom visade myers barndom!

tyckte den här va mycket bra och intresant..dock inte lika flummig som orginalet och tack gode gud för det

Alla helgons blodiga natt (1978)
Halloween II (2009)
Halloween (2018)