Alla helgons blodiga natt

Handling: För femton år sedan mördade Michael Myers brutalt sin syster. Nu, efter att han rymt från ett mentalsjukhus är han tillbaka för att göra om sitt brott igen, och igen, och igen.

År: 1978
Regissör: John Carpenter
Originaltitel: Halloween
Längd: 01:31, 01:41 (Extended Version)
Ingår i tema: Slasher

Brent Le Page
Adam Hollander
Robert Phalen

Copyright Compass International Pictures

En riktigt ruggig skräckfilm som skrämt mig bra många gånger. Det första som får dig att skita i brallan i den här filmen är filmmusiken, den är så läskig så jag ryser varje gång jag hör den. Jag kan jämföra den här filmen med andra som: Fredagen och Nightmare on... För de andra filmerna är mest larviga och satsar helt på blodiga scener.
Det gör inte Halloween för den satsar på ren och skär skräck, och det funkar för det blir verkligen läskigt.

Även om det fanns filmer med galna psykopater innan så är det ändå Carpenters "Halloween" som startade kategorin på allvar. Michael Myers är en mycket obehaglig figur. Har gjorts sju rätt så hyfsade uppföljare.

djerryg

En klassiker - det var väl den här filmen som började eran med maskförklädda personer som springer runt och mördar folk med kniv. Den var alldeles för uppenbar, man visste precis vad som skulle hända för det mesta. Vissa stunder kunde man hoppa till dock. En svag trea.

stilis

En gång för 15 år sedan mördade Michael Myers sin syster Judith Myers brutalt och kallblodigt. Michaels läkare Dr. Loomis gör allt så att inte Michael Myers kommer i återfall.

Regissören John Carpenter har förmåga att skapa spänning på film och det ger jag honom ett stort plus i kanten för!

John Carpenter är gammal i gården.

Det är en skräckfilm med hög klass och stil!

En stark fyra!

Plus för spänningsmomenten och den läskiga stämningen. Minus för de horribla skådisarna och otaligt många filmmissar... Hmm vill nog ändå se tvåan.

sweetlane

riktigt bra film även om den inte är så bra gjord eller avancerad.men den reprecenterar de gamla hedeliga skräckisarna och är kult filmer.

redlefto

kan bara stavas med ett ord. KLASSIKER som måste ses!

kult film kult film..den första teenageslasher filmen någonsin och den e bra och det e KULT..fredagen den 13:e kommer tätt in på men den här e kult och det vackert..filmen i sig e inte 100%bra

kaj08

En riktig rysarklassiker. En mystisk och kuslig film, där miljöerna, ljuset och framförallt musiken gör detta till en fulländad rysare.

Sallee

En helt klart godkänd skräck film, & självklart en av de bästa skräck filmerna om man jämför skräck filmerna som spelades in för 20-30 år sen och dom filmerna som spelas in i dag. Dagens filmer känns bara löjliga, tråkiga & vanliga..
Tacka vet jag dessa filmer från 70 & 80 talet.
Ett plus till musiken & skådespelarna.

Alla helgons blodiga natt 2 (1981)
Alla helgons blodiga natt 3 (1982)
Alla helgons blodiga natt 4 (1988)
Alla helgons blodiga natt 5 (1989)
Alla helgons blodiga natt 6 (1995)
Halloween H20 - 20 år senare (1998)
Halloween: Resurrection (2002)
Halloween (2007)