Alla helgons blodiga natt 4

Handling: Det är tio år sedan Michael Myers orsakade en blodig massaker i den lilla staden Haddonfield. Sedan dess har han suttit inne på en allmän säkerhetsanstalt. Men en ny lag säger att patienter efter tio år ska flyttas över till en allmän anstalt. När doktor Loomis får reda på detta skyndar han till sjukhuset. Men det är redan för sent! Michael Myers är lös igen - och han är på väg mot Haddonfield...

År: 1988

George Sullivan
Nancy Borgenicht

Copyright Trancas International Films

GrandMaster_E

Den usla Halloween 3 satte nästan punkt för serien för det tog hela 5 år innan det hade hittats på en ny film med en ny handling som inkluderade Jamie Lee Curtis dotter och Michael Myers återkomst för att ta kål på hela sitt släktband. Film idéen känns ändå ganska fräsch och att Halloween 4 handlar om det som alla filmerna i serien borde handla om (alltså Michael Myers) är ett plus. Lilla Danielle Harris spelar bra och är trovärdigt lik Jamie Lee Curtis, så det är inte svårt att tro att hon skall spela dotter. Men filmen har åldrats dåligt när jag tänker på de nyaste uppföljarna, dessutom mår filmen inte bra av att heta Halloween 4, eftersom 3:an inte hade ett dyft med de andra att göra. Donald Pleasence lyfter filmen något litet snäpp men han ser ganska trött ut (vilket iofs hans rollfigur skall vara men låt honom då vara trött och inte en stuntman plötsligt). Slutet är en pastisch till första filmen och håller dörren öppen på ett sedvanligt skräckfilmsmanér.

Det här är en lyckad uppföljare till Halloween som får oss att glömma den hemska trean - som inte har något med den resterande serien att göra. Här händer det en hel del. Som vanligt är det segt i starten men när allt väl kommer igång och Myers får tag i sin enorma kökskniv så är underhållningen igång och slutar inte förrän mot slutet. Det går inte att döda Myers, man försöker, det blir ett himla springande och dödande, vad mer kan man begära? En viss realism som påverkar skräcken till det bättre? Kanske, men det är försent för det nu.

Michael Myers är tillbaka och börjar jaga Lauries dotter Jamie. Bra skräckfilm som höjer sig över många liknande slasherfilmer som gjordes på 80-talet. Tycka vad man vill om "Halloween"-filmerna, men de är i alla fall snyggt gjorda.

Knappt godkänd. Originalets filmtema är bra, men filmen är seg och det händer för lite jämfört med konkurrenten om Jason Vorhees t ex. Än har INGEN om Michael Myers imponerat stort på mej då jag sett fram till hit!! Kommer nån göra det? Jag menar, jag blir inte det minsta rädd. Inte ens hoppa högt i stolen/soffan.effekter finns det. Tråkigt, satt jag och tänkte.
Och en sak till... I trean säger de att Myers dog i tvåan (jag minns ej riktigt), och nu plötsligt lever han och sitter inspärrad!?

jaffa

Mycket bättre film änn del 3.

Måste faktiskt säga att detta är den bästa i serien (av de fyra första). Relativt bra skådespelare och läskig.

Hyfsad uppföljare som är ganska spännande.

tycker att det här e den bästa halloween filmen faktiskt

larsan

otroligt löjlig film med odödlig mördare, Kan en film bli sämre? det är frågan

pizzamatte

egentligen är detta den sämsta filmen som någonsin gjort, Den är överdriven, Osannolik med odödlig mördare som kan bli skjuten med hur många kulor som helst utan att det gör något fast den är trots allt rätt underhållande

Alla helgons blodiga natt (1978)
Alla helgons blodiga natt 2 (1981)
Alla helgons blodiga natt 3 (1982)
Alla helgons blodiga natt 5 (1989)
Alla helgons blodiga natt 6 (1995)
Halloween H20 - 20 år senare (1998)
Halloween: Resurrection (2002)
Halloween (2018)