Alla helgons blodiga natt 3

1,8

Handling: När tonårstjejen Ellie följer upp sin pappas mystiska död leder spåren mot en galen leksakstillverkare som planerar att sälja Halloweenmasker till landets alla barn. Vad illbattingarna inte vet är att maskerna utrustats med livsfarliga chip - som kan få deras huvuden att explodera!

År: 1982
Wendy Wessberg
Essex Smith
Maidie Norman

Copyright Universal Pictures

Halloween 3 är antagligen en av de sämsta filmerna som någonsin gjorts, det är inte bara filmen i sig, dessutom för att den har absolut ingenting att göra med Michael Myers eller "Halloweens" skräckkoncept. Här handlar det om underligheter som pågår i en helt annan stad - alltså inte i Haddonfield. Var är Michael Myers? Eller, åtminstone: Var är mördaren? Här handlar det om "kusligheter" som påminner om Body Snatcher och Puppet Master.

Storyn är genomusel och logiken stämmer inte för ett öre. Flera gånger suckade jag när man i vissa scener bara låtit det bli som det blev, bland annat i slutet när förklaringen misslyckas totalt. Somliga av skådisarna spelar över något fruktansvärt och special-effekterna är långt ifrån speciella. Det enda som fungerade var sminket, men det påverkar inte filmen det någonting.

Detta är en genomusel film som inte förtjänar titeln Halloween, det blir dessutom inte bättre av att den heter "Season of the Witch" som inte har något med handlingen att göra.

GrandMaster_E

Ett försök att förnya Halloween serien och Michael Myers är frånvarande. I filmen så är det nu istället en ond leksaksmakare som med hjälp av robot-cyborgs av "Men In Black" - liknande utseende skall tillverka giftiga halloween masker som tar död på barn som sätter dessa på sig. Det är upp till en doktor och ett vittne till leksaksmakarens onda planer att stoppa detta hemska.
Låter detta fånigt, konstigt och dåligt? Dom som tycker detta behöver inte skämmas för detta är verkligen uselt. Att ens komma på tanken att döpa denna filmen till Halloween 3 är fullständigt banalt, och alla fans av Halloween serien vet jag ser denna som sämst i serien. Visst utspelas filmen på halloween men man förväntar sig Michael Myers, inte en doktor som slåss mot robotar. Specialleffekterna ansågs mossiga redan 1982 och idag känns det som en flera kubiktunnland mossa. Tom Atkins i huvudrollen, han kan om han vill men i denna filmen vill ingen. Överspel från Stacy Nelkin, Dan O'Herlihy och Michael Currie lockar inte ens fram ett skratt, för skratt är det som den här filmen omedvetet ger en, om något.

Tja ... så här kan man ju också göra film. Men jag skulle inte rekommendera det. Att Michael Myers inte är med i denna störde jag mig inte på, då jag inte insåg att detta skulle vara en uppföljare. Jag valde filmen för omslaget - vilket man ju aldrig ska göra. Men det verkade kusligt vilket skruvade upp förväntningarna. Tala om besvikelse. Detta är en medelmåttig film i alla aspekter. Skådespel, story, effekter, dialog ... Allting känns krystat och ologiskt, morden är mesiga och valet av offer känns helt slumpartat. Det blir fånigt och underligt, och filmen i sig är något av det tråkigaste jag har sett. Den är inte läskig, och jag led tyst i fyrtiotvå minuter, innan jag tog en paus för att samla mig. Resten av filmen genomled jag som i ett töcken. Det finns ett antal detaljer som känns överflödiga för intrigen som helhet, och det hela känns amatöraktigt och intetsägande. Se inte den här.
"I ain't got no diseases. You mind if I have a drink?"

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre & som underhållning.

En helt egen fristående del från de övriga filmerna hela serien (Michael Myers dog i del 2), lite märkligt nog. Och Carpenter producerar även denna.
Här har vi hur som helst en film med logisk handlingsföljd rakt igenom och den är spännande om man håller nere förväntningarna och kollar medelbetyget på IMDb innan man ser filmen. Annorlunda skräckfilmshandling med det övervakade samhället, kuslig känsla, vilket känns nytt och fräscht inom genren.
Är förvånad över det usla medelbetyget här på FP. På IMDb har den 20170731 4.6/10, vilket är högre. Filmen finns dessutom på två officiella topplistor: 50 Greatest Sequels samt They Shoot Zombies, Don't They? (1000 bästa skräckfilmerna)!

jaffa

Synd att den är så mycket sämmre änn 1 & 2 har inget med dom att göra.

En av dem absolut sämsta filmer jag sett. Och hur i helvete kan den få bära titeln? Ingenting med "Alla Helgons Blodiga Natt" att göra. Skippa denna om ni vill ha ett Michael Myers maraton, skippa den för allt i livet.

Det här är något av det sämsta ja sett. Nånsin. Och vad tusan har den här att göra med ettan och tvåan?!? Jag satt hela filmen och var förvirrad. Helt urusel.

pizzamatte

haha palla denna smörja

Crocodile

Bra men var tog Myers väggen?.

badkatter

Ja, vad kan jag säga? "Halloween 3", (läggmärket till "" för det är då ingen Halloween film) är antagligen en av de sämsta filmer som har gjorts. Jag saknar gammle gode Michel här, det är han som är anledningen till att man kollar på Halloween serien... Men nog sakt om det, här ska listas allt dåligt, manuset är uselt, skådespelarna är usla, titeln är usel etc etc. Antagligen var de 39 kr som det kostade att köpa filmen min absolut sämsta investering någonsin. DVDer köper man om man kan tänkas se om filmen, men det vill ja inte utsätta mig själv eller någon annan för igen...

Alla helgons blodiga natt (1978)
Alla helgons blodiga natt 2 (1981)
Alla helgons blodiga natt 4 (1988)
Alla helgons blodiga natt 5 (1989)
Alla helgons blodiga natt 6 (1995)
Halloween H20 - 20 år senare (1998)
Halloween: Resurrection (2002)
Halloween (2018)