Pyramiden

Handling: Historien börjar 1969 när Wallander är en 21-årig patrullerande ordningspolis som en varm försommardag hittar sin granne skjuten. Den slutar 1989 med den dramatiska och gåtfulla pyramidberättelsen med det dråpliga mötet mellan Wallander och hans far på en egyptisk polisstation. Däremellan ger den några av de viktigaste nycklarna till personen Wallander. Den berättar om den första tiden med Mona, om mötet med läromästaren Rydberg och hur Wallander börjar förstå att han trots allt kommer att bli en bra kriminalpolis.

Regissör: Daniel Lind Lagerlöf

Lia Boysen
Gustaf Skarsgård
Marie Richardson

martin88

Bjuder inte direkt på något utöver det vanliga. Man har sett det mesta förut och tempot är lågt, vilket inte tilltalar mig riktigt. Däremot imponerar Lassgård och han känns snäppet trovärdigare som Wallander än Henriksson.

Charley

Äntligen får man se Rolf Lassgård, the one and only Kurt Wallander, tillbaks som den bittre Ystadspolisen igen! Efter ett antal urtråkiga, klichéartade filmer med Krister Henriksson, som är väldigt stel och trist i rollen, får vi se Lassgård back in action. Lassgård är väldigt bra och trovärdig som Wallander, och handlingen är väldigt spännande. Tempot sviker på något sett aldrig, jag höll ögonen vidöppna under hela filmen. Gustaf Skarsgård är också bra som den unge Kurt Wallander. Skurkarna är riktiga filmskurkar och regin är verkligen suverän! Jag är mer än nöjd. OBS: Rolf Lassgård skulle ägentligen ha spelat Wallander i de filmer som Henriksson är med i, men tackade nej.

Helt okej rulle för en kväll. Dock så känns det inte som en verkligehetstrogen film.

Dan banan

En grymt imponerande Wallander.
Överaskande stark.
Henriksson smälter in bäst i min mening, men Lassgård sviker inte.

"Pyramiden" är en riktig upplevelse.
Kort sagt, nya ansikten och fräscht manus.

En stark jäkel till trea sätter jag till betyg.

Jag är belåten.

jätte bra film man dras värkligen in i handlingen!

pizzamatte

den klart bästa Wallander filmen med riktigt grym handling och sköna skurkar. Slutet kan man ju inte annat än älska

torulf

Inflation är deckarnas riktmärke i dag. Det går inflation i antal mord. Ingen deckare med bara en död. Jag har nöjt mig med ett stulet föremål, men nej någon måste dö. Och en till och en till... Det går inflation i flera saker. Det går inflation i sjukdomar som utredande polis har (i Pyramiden är vi rätt förskonade). Men det vi inte är förskonade från är personlig inblandning/engagemang. Det är alltid någon i utredande polis närhet som är riktigt insyltad. Varför måste det vara så? Det tillför inget positivt. Den sista orsaken till inflation som jag reflekterats över i Pyramiden är polisens lagtrots. Är det OK med inbrott, misshandel och rattfylla? Eller är det en överdrivet negativ bild av polisen författarna har? Jag föredrar kluriga tankegåtor framför socialdrama och såpavarning. Det blir trots allt en tvåa för gott uppförande.

martin88

Mördare utan ansikte (1994)
Hundarna i Riga (1995)
Den vita lejoninnan (1996)
Villospår (2001)
Den 5:e kvinnan (2002)