Villospår

Handling: Den fjärde filmen med Rolf Lassgård i rollen som kommissarie Kurt Wallander.

En bonde ringer Kurt Wallander och berättar att en kvinna har sprungit in i hans rapsfält. Wallander anländer och försöker hämta den unga kvinnan, som efter en stund bränner upp sig själv och fältet.
Under en promenad ner till stranden från sin villa i Skåne blir den f.d. justitieministern Gustaf Wetterstedt brutalt ihjälhuggen och skalperad. När Kurt Wallander anländer med sitt team står han helt maktlös. Har händelserna med flickan som brann och den nu mördade f.d. justitieministern ett samband? Sedan mördas trebarnspappan och den inte fullt så hederlige Björn Fredman. Snart visar det sig att Fredmans son, Stefan, döljer något som sträcker sig långt tillbaka i tiden...

År: 2001

Petra Brylander
Leif Ericson
Stig Grybe
Fredrik Gunnarsson

Det här är en spännande och läskig Wallanderfilm som höjer sig klart över snittet i djungeln av svenska polisfilmer. Framför allt är det historien som tilltalar och trots den långa filmlängden tycker jag alltid att det händer något. Gillar Rolf Lassgård som mänsklig polis. Tyvärr är Villospår också fylld av b-skådespelare som inte kan läsa en enda replik utan att det låter krystat. Synd, eftersom det förstör helhetsupplevelsen.

martin88

Av de Wallander-filmer med Lassgård i huvudrollen som jag har sett är detta den klart bästa. Den är kanske i längsta laget men spänningsfaktorn är hög och skådespelarna i de största rollerna är bra (tyvärr håller flera skådespelare med mindre roller inte samma klass)! En del mindre luckor men i stort är det en riktigt spännande och intressant polisfilm!

Spännande och intressant film. Rolf Lassgård är lysande! Den bästa Wallander- film jag har sett hittills!

Ganska bra, men i och med att man får följa mördaren från början blir det aldrig speciellt spännande. Ändå sevärd. Satt och tänkte på stämnningen mellan Wallander och hans kollegor. I Beck och de nya filmerna med Krister Henriksson som Wallander verkar det vara ganska familjärt. Här känns det snarare tvärtom.

pizzamatte

Riktigt bra deckare som är både otäck, Kuslig och spännande

Minuset är att den var lite för lång.

martin88

heroin

Wallander-filmerna brukar vara rätt kassa, detta är dock ett undantag.
Nordh och Lassgård spelar sina roller ypperligt bra och filmen känns stark, otäck och spännande.
Det enda som stör mig hela filmen igenom är Siw Erixons närvaro (eller hur hon nu stavar sitt namn, nej för hon kan ju inte stava det Siv Eriksson, nej nej nej åh vad cool du är), och hennes kuratorliknande karaktär.

Man satt aldrig uttråkad under filmens gång, men trots det är filmen ändå lite för lång. Det här är en helt vanlig svensk deckare, precis som den ska vara.

die_hard

riktigt spännande film detta

Mördare utan ansikte (1994)
Hundarna i Riga (1995)
Den vita lejoninnan (1996)
Den 5:e kvinnan (2002)
Mannen som log (2003)