Den 5:e kvinnan

Handling: Den femte filmen med Rolf Lassgård i rollen som kommissarie Kurt Wallander.

Mannen som gått ut för att titta på fåglar spetsas till döds. En blomsterhandlare hittas i skogen - avmagrad, strypt och bunden vid ett träd. Varför dessa oerhört uttänkta arrangemang? Och vem är nästa man på listan? Aldrig tidigare har kommissarie Wallander mött en så iskallt beräknande mördare. Det är en person som tycks följa en plan uppgjord in i minsta detalj. Planen förutser inte bara offrens utan också polisens nästa drag. Wallander förstår att han måste hitta mönstret. Någonstans i det förflutna finns den historia som förbinder männen med deras bödel. Men var?

År: 2002
Regissör: Birger Larsen
Originaltitel: Den 5:e kvinnan
Alternativ titel:Den femte kvinnan (Alternativ stavning)
Ursprungsland: Danmark, Sverige, Norge

Cecile Anckarswärd
Lasse Beischer
Karin Bertling
Josefina Blomberg

Om man jämför denna Wallanderfilm med de andra i serien är den här en av de sämre faktiskt. Trodde jag skulle sitta som på nålar hela filmen men så var inte fallet. Historien är riktigt seg och blev besviken. Slutet var spännande men det räcker inte till ett högre betyg än en trea.

Pesole

Det här är också en ganska bra film, men jag gillar den inte fullt ut.

KIEFER

ganska bra wallander-film.

Carola

Jag tycker det var en bra film som ja den är spännande och så. När man ser mördaren fattar direkt att det är hon/han. Och man vill inte sluta kolla på den innan man sett slutet.

Mördare utan ansikte (1994)
Hundarna i Riga (1995)
Den vita lejoninnan (1996)
Villospår (2001)
Mannen som log (2003)