Harry Potter och halvblodsprinsen

Handling: I "Harry Potter och Halvblodsprinsen" går Harry Potter i sjätte årskursen på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Han kastas rakt in i kampen mellan det onda och det goda. Trollkarlsbefolkningen i England uppmanas vara på sin vakt och Dumbledore varnar för att Lord Voldemort är i färd med att värva anhängare för ett nytt försök att gripa makten.

Men en dag hittar Harry en konstig bok där det står nedskrivet "Denna bok tillhör Halvblodsprinsen". Denna bok hjälper Harry att klara av dom allra svåraste trolldryckerna, som ingen annan i klassen kan. Han får också mystiska lektioner hos Dumbledore där han lär sig mer om Voldemorts förflutna.

År: 2009
Regissör: David Yates
Originaltitel: Harry Potter and the Half-Blood Prince
Alternativ titel:Harry Potter 6 (söktitel )
Ursprungsland: Storbritannien, USA

Anna Shaffer
Timothy Spall

Copyright Sandrew Metronome

Levish_

Trailern/a satte ribban högt, men för en gångs skull kunde filmen leva upp till förväntningarna!
Storyn var tillräckligt lik bokens handling för att inte störa, (förutom en helt påhittad scen i mitten som jag inte förstår? antagligen tillagd eftersom det i mitten av boken inte händer så mycket dramatiskt)

Fantastiska effekter & miljöer, mycket bra soundtrack, och (detta trodde jag aldrig att jag skulle skriva) bra skådespelare! Åtminstone några, de flesta har fortfarande en del att jobba på..

Största besvikelsen är slutet, jag förstår inte hur man kan ändra om en scen som inte skulle behövas ändras egenligen. Helt onödigt!

Det bästa; humorn! Många skratt blev det, speciellt till en "lyckoberusad" Harry Potter. Galet bra!
"Harry!?"
"Professor!?"
Bästa i hela filmen!

Stark inledning, starkt slut. Ser fram emot sista 2!

Isko

Möjligtvis den bästa Harry Potter filmen.
Jag har turen att vara ungefär lika gammal som skådespelarna är. Detta gör filmerna väldigt mycket bättre. Jag tror inte att jag skulle kunna njuta lika mycket av filmerna om jag var 30 år. Eller 8 år.
Jag gillade verkligen denna harry potter film. Särklass bättre än fenixorden, som är den sämsta harry potter filmen. I denna film har man försökt lyfta fram lite sex, drugs & rock n roll. (utan rock n roll såklart) Vilket jag gillar. Kärleksproblemen blandas med många komiska scener, som verkligen lyckas. Filmen är alltså väldigt rolig också. Och jag som verkligen gillar harry potter filmerna och fantasy, så var detta riktigt bra.
4/5

Den här gången tyckte jag (med en besvikelse på mig själv) att detta inte va en wow upplevelse som jag tycker för de andra filmerna. Jag tyckte självklart den va bra men tyckte emellan åt att det bara va slarvsylta av allt. Kanske borde läsa boken igen för jag fattade inte så mycket och kom inte ihåg något. Men ska kolla på den igen när den kommer ut i en bättre version :) jag vill defenitivt ge den en till chans :)

Ajice

Okej, föredrar boken, men den är mycket sevärd och kul!

Kan vara min favorit film i serien, har allt jag vill se i en Harry Potter film, förutom att den möjligtvis är aningen allvarsam och humorlös.

Jag trodde inte jag skulle ge den här filmen en 4a. Efter 5 Harry Potterfilmer var jag ganska van vid Harry Potter stilen. Jag var van vid att det var en ganska barnslig stil över Harry Potter men nu ändrades något. Jag såg en viss förändring i Fenixordern redan. Men nu blev spänningen och handlingen så bra att filmen faktiskt förtjänar en 4a. Det verkar som det finns 2 typer av Harry Potterfilmer. Filmerna före Fenixordern och filmerna efter Fenixordern. Vågar jag nu säga att jag faktiskt har höga förväntningar på dom sista filmerna? Dom nya filmerna har verkligen den där mörka och lite råare stilen som jag söker i fantasyfilmer. Slutet var riktigt spännande! Jag kanske till och med ser den igen. Väldigt dramatisk gripande och välgjord film.

Pesole

Inte en av dem bästa filmerna, men gillade den och så klart som Harry Potter fans säger om man säger så.

IWantItThatWay

MYCKET bättre än Fenixorden! Den här filmen var spånnande och oförutsägbar. Den har även mognat lite. Det är bra att både kärlek, humor och spännande fantasy finns med så att det blir lite variation. Filmen skulle ha fått en femma om man fick veta mer om halvblodsprinsen. Även om den här filmen var lättare att förstå än den förra så finns fortfarande några obesvarade frågor. Men äsch... jag ger den en femma ändå. :)

Olaivia

Bra film men dock lite seg. Jag fastnade mer för de äldre filmerna men denna är också mycket bra.

Inte lika mycket action än vad jag önskat men det är en mycket roligare Potter film än någon av de tidigare. Uppladdning till sista delen kanske?

Biopremiär: 2009-07-15

Harry Potter och de vises sten (2001)
Harry Potter och hemligheternas kammare (2002)
Harry Potter och fången från Azkaban (2004)
Harry Potter och den flammande bägaren (2005)
Harry Potter och Fenixorden (2007)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 1 (2010)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 2 (2011)