Harry Potter och dödsrelikerna: del 1

3,7

Handling: Del ett börjar när Harry, Ron och Hermione, ger sig av på ett riskabelt uppdrag för att försöka hitta och förgöra hemligheten till Voldemorts odödlighet och onska – Horcruxes. Alldeles ensamma, utan vägledning av deras lärare eller beskydd från professor Dumledore, måste de tre vännerna lita på varandra mer än någonsin förut. Men det finns mörka krafter bland dem som hotar att sära på dem.

Under tiden har trollkarlsvärlden blivit en farlig plats för alla fiender till mörkrets herre. Det fruktade kriget har startat och Voldemorts Dödsätare tar kontroll över Trolldomsministeriet och till och med Hogwarts, och de terroriserar och arresterar alla som sätter sig upp mot dem. Men det är en person de fortfarande letar efter och det är den mest värdefulla för Voldemort: Harry Potter.

År: 2010
Regissör: David Yates
Originaltitel: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I
Alternativ titel:Harry Potter 7 (söktitel )
Alternativ titel:The Deathly Hallows (USA)
Ursprungsland: Storbritannien, USA
Tony Regbo
Ciarán Hinds
Toby Jones

Nille

Jag hade ganska höga förväntningar på den här delen. Med tanke på att de hade delat upp i två delar så tänkte man att nu måste de få med det mest relevanta. Det fick de anser jag, visserligen har de missat en del men inte som påverkar speciellt mycket. Filmen är både mörkare och djupare anser jag. Vissa tycker säkert att den är utdragen och långsam men det tycker inte jag, det gjorde filmen nästan starkare. Skådespelarinsatserna är inte mycket att snacka om, ingen som direkt var dålig och ingen som var jätte,jätte bra heller.

Det var ett tag sedan jag läste boken, men som jag uppfattade det följer filmen boken bra. Att filmen är uppdelad på två är bra också. Det blir inte så slarvigt och uppspeedat utan det mesta som verkligen behövs för handlingen får den tid det behöver.

"Mysstämningen" från de första filmerna finns inte kvar, men det tror jag inte är meningen heller. Det ska vara lite mörkt och ruggigt. Skådespelarna känner man till bra vid det här laget och de levererar som vanligt bra.

En stark 4:a. Hoppas kunna sätta en 5:a på sista delen och kanske se allt som en helhet så att även denna del får en 5:a.

Den var spännande och bra. Dock kände jag att det blev lite för mycket skogsvandrande och deppande i filmen så den tappade tempot lite. Den hade inte samma intensiva rytm och revolutionerande ändring i storyn som Halvblodsprinsen hade. Vid vissa tillfällen kändes den lite som The Walking Dead serien där dom bara vandrade omkring och försökte överleva. Men filmen var ändå bra och underhållande och jag gillade den lite mörkare stilen. Lite omväxling från de tidigare superglada familjefilmerna. Fast det fanns stunder i de mörka skogarna då man saknade den gamla ljusa vackra skolan och de glada nyfikna eleverna.

Pesole

nja, vart lite missnöjd över denna film, tyckte inte den gjorde sitt och gjorde i boken rättvis.

IWantItThatWay

Väldigt spännande och oförutsägbart. Filmen känns väldigt mäktig och riktigt genomtänkt! Det känns verkligen som att slutet av Harry Potter-serien börjar närma sig. Jag väntar med stor spänning på den sista delen!

då jag sett halvblodsprinsen utan att hänga med alls i handlingen så kommer man tillbaka på spåret igen efter den här filmen. Längtar till del 2

torulf

Jag gillar finstämdheten, där det kan vara tyst. Det är inte alltid musik i bakgrunden. Tyvärr gör det också att det ibland saknar tempo. Det stör en aning att sista boken mjölkar ut två filmer. Man får intrycket att regissören fått direktivet att dra ut på allt så det blir två filmer. Som den kassako det är förstår jag det. Skådespelarna är fantastiska och effekterna makalösa. Det är en film värd en femma, men jag börjar ledsna på
konceptet så det blir en fyra.

Bästa Harry Potter filmen hittills. Följer boken bäst av alla.

Regndroppe

Bra tolkning. Den roligaste biten var vid många Harrys, annars mestmörk.

Biopremiär: 2010-11-17

Harry Potter och de vises sten (2001)
Harry Potter och hemligheternas kammare (2002)
Harry Potter och fången från Azkaban (2004)
Harry Potter och den flammande bägaren (2005)
Harry Potter och Fenixorden (2007)
Harry Potter och halvblodsprinsen (2009)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 2 (2011)