Prometheus

Handling: En grupp vetenskapsmän och utforskare ger sig ut på en spännande resa som sätter deras fysiska och mentala begränsningar på prov och strandsätter dem på en avlägsen planet, där de hittar svaren till mänsklighetens mest djupsinniga frågor och till livets främsta mysterium.

Prequel till Alien.

Benedict Wong
Patrick Wilson

Copyright Twentieth Century Fox

Nikita

Nej, usch, denna var då inte mycket att hänga i granen. Den börjar inte så tokigt, men det dröjer inte länge förrän allt ballar ur. Har sett sämre filmer, dock.

Lingon88

På tok för virrig och alldeles för många frågor som inte får svar. De teorier som cirkulerar på internet ger ju visserligen svar men allt är såklart spekulationer och stillar endast ens egen nyfikenhet. Om svaren kommer i uppföljaren så kanske det går att anse att filmen var bättre. Men om vi antar att den fortsätter i samma anda kan jag nästan inte ens ge den här filmen godkänt...

tårtsmula

Ja shit.. hur förklarar jag detta nu då, altså själva effekterna å skådespelet var ju godkänt, men när det kommer till själva handlingen så blev jag total förvirrad helt enkelt.
Det började himla bra och någon slags spänning och nyfikenhet kom smygandes över mej,men ju närmare slutet man kom desto mer olika aliens skulle det klämmas in och tillslut gick inte saker å ting ihop alls längre

Totalt ologiskt även för att vara en "alien" film och besvikelsen var ett faktum.
Den här filmen passar möjligens för den som struntar i handling och endast vill kolla lite äckliga ailiens

Shit pommes frites! Vilket totalt misslyckande. Tjejen och jag trodde knappt det var sant. Ridley Scott har skapat sin alldeles egna version av Kejsarens nya kläder. Effekterna OK, resten pinsamt. Manuset, skådespelarna... Ja herregud! Oförsvarbart dåligt.

Det här var början på något som inte blev något. Så kände jag. Filmen hade väldigt mycket "bygga upp stämningen" attityd över sig. Det hade allt. Arkeologiska fynd, hitta en ny planet, nya varelser, dramatik mellan besättningen, landa på planeten, vad tusan är allt det här? mystika människostatyer och ägg överallt. Det byggd verkligen upp till något och man väntade bara på att hela heletet skulle bryta ut. Dock hände inte det. Filmens klimax kom verkligen 1 timme och 40 minuter in i filmen. Det var verkligen så långsamt. Vilket inte gav så mycket till övers då det bara var 15 minuter kvar av filmen.

Dock blev filmen väldigt spännande ibland mot slutet när man såg vissa Alien kopplingar och de dramatiska scenerna som Noomi Rapace var med i. Jag har nog aldrig sett en film som i slutet verkligen skrek "Det kommer en 2a!" så mycket om i den här filmen. Massa obesvarade frågor och en huvudroll som i all sin iver gav sig iväg för att hitta dom slutgiltiga svaren och en Alien som plötsligt dök upp i slutet. Sen kom eftertexten. Och lite snabb sökning på internet bekräftade det. Det kommer en uppföljare. Men angående denna film så var det bara för mycket "Uppbyggning" av handlingen för att det skulle bli riktigt bra. Hade gärna sett lite mer "vi blir jagad av ett monster" stämning i slutet. För mycket uppbyggnad - för lite action. Men trotts detta var filmen så välgjord och mystiskt behaglig att den får en 4a. Hoppas uppföljaren bjuder på lite mera Aliens. Och så klart. Hoppas till tusen att Noomi Rapace är med i den filmen också som dagens hjältinna.

Utan att avslöja handlingen kan jag säga att jag älskade spänningen där Noomi Rapace ragglade runt i rymdskeppet halvnaken och livrädd. Dom scenerna var spännande och man satt som på små nålar och stirrade på filmen. Kusligt och spännande! Man fick lite Ellen Ripley känsla över dom scenerna.

Helt okej sci-fi, jag som är galen i det. Den var inte så bra som jag hade hoppats, men Noomi räddar filmen. Spännande, lite äcklig och läskig, men allt som allt en stark trea

Som vanligt för mycket osannolika alien-varelser för min smak, om man klippt bort en del av det hade det blivit bättre betyg, men filmen var iaf. spännande hela tiden, dock utan att nå några direkta höjder. En stark 3:a i sin egen genre, 3:a totalt.

Biopremiär: 2012-06-01

Alien (1979)
Aliens - Återkomsten (1986)
Alien 3 (1992)
Alien återuppstår (1997)