Alien 3

Handling: Löjtnant Ripley är ensam överlevande när hennes trasiga rymdskepp kraschlandar på Fiorina 161, en rå och öde planet som bebos av interner från planetens rymningssäkra fängelse. Ripleys fruktan för att ett Alien-monster fanns ombord på hennes rymdskepp bekräftas när f.d. fångars lemlästade kroppar börjar dyka upp. Utan vapen eller modern teknologi ska Ripley leda sina män i kampen mot det fasansfulla odjuret och snart inser hon något fruktansvärt om sin egen förbindelse till monstren. En insikt som tvingar henne till mer än att tillintetgöra monstet - att tillintetgöra sig själv...

År: 1992

Brian Glover
Lance Henriksen

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

miffo

Ännu en gång hittas Lt. Ripley flytande i rymden och än en gång får hon slåss mot sina ärkefiender då det fanns en kvar ombord sedan den andra filmen. Den här gången på en rymdkoloni med fångar.
Kanske min favorit bland Alien filmerna. Det står mellan 1:an och 3:an. Den här filmen är välgjord, välspelad och har fått tillbaka en hel del av den härligt krypande känslan som ettan hade, men tvåan saknade. Sen ges också ett plus i kanten för slutet. Ska inte avslöja det om det är nån som inte sett den än men vill göra det.

Efter att nu ha sett den ännu en gång så måste jag passa på att höja min tidigare trea till en fullfjädrad fyra. Filmen är faktiskt jättebra. Mycket bra skådespelare, främst Weaver och Dance, och det är en smart tvist att låta den utspelas på ett rymdfängelse. Den är dystrare och mörkare än tvåan, men den håller ändå mycket hög spänningsgrad. Jag hade gärna sett serien avslutas här. Ett litet mästerverk!

Zirgo

Många säger att denna filmen är svag på många sätt. På ett sätt så kan jag hålla med dem. Känslan i serien är på många sätt avsaknad, och man blir inte så skrämd av en helt klart dåligt datoranimerad alien som springer runt utan mål. Om man har läst på lite om vad Aliens är för något så beteer sig denna Alien inte som en medlem i familjen.
Hur som helst så ser jag denna filmen som en avslutande del i en serie som fått mig att njuta framför tv:n flera gånger. Och när klassisk musik spelas samtidigt som kulor viner och blod flyter så blir man smått lyrisk.

madeleine_g

Inte den bästa i serien (det är 1 &2) men helt klart sevärd.

Shcookie

Jag fattar inte riktigt varför denna filmen fått så dålig kritik. Det är faktiskt en jättebra film, med bra skådespel, kuslig känsla, lite humor där och där (jag fnissade till rejält vid slutet av den där scenen i kaffeterian, som slutade med kommentaren "Fuck", om ni ser filmen och hur fångarna lever så fattar ni nog varför det var så kul), och en ännu trevligare och snyggare designad Alien. Synd bara att det endast fanns en. Det känns liksom som en nergradering. Först hade vi en alien, sen en massa aliens och en drottning, och sen nu i trean bara en alien igen. Annars var det en jättebra film och en stark fyra får den.

Bra film tror jag, kommer inte ihåg så mycket av den.:O Så antagligen var den inte så bra.

mycket underskattade här på fp..själv gillar jag denna film för den va riktigt spännade men visst det dryper av dåliga skådisar i flmen

svag fyra

jag har utgått från D.C versionen

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: In 1979, we discovered in space no one can hear you scream. In 1992, we will discover, on Earth, EVERYONE can hear you scream. / The bitch is back / This time it's hiding in the most terrifying place of all / Our worst fears have come true. It's back! / 3 times the suspense. 3 times the danger. 3 times the terror / Start running... again.

Detta är en film som jag nyss (20080822) såg om för andra gången i mitt liv och jag måste säga att mina första känslor för filmen dröjer sej kvar. Detta också trots att jag försökt läsa, OCH ta till mej, det som gör att flera andra här på Filmpunkten höjer filmens betyg.
Jag är besviken och måste tillstå att detta kan vara den sämsta filmen i serien (ska se om del 4 också). Men förmodligen är det så.
Skådespelet är bra från Dance, Dutton och Weaver, men i övrigt är det ett ofta fruktansvärt överspel vi får bevittna. Om det sen beror på manusets usla replikskiften samt vilja att förvandla dessa YY-kromosomfångar till i stort sett idioter med noll empati och ett IQ-snitt på 50, är egentligen inte upp till mej att bedöma, men vid fråga skulle jag svara: ja, så är det! Även en del ologiska handlingar från rollkaraktärerna spökar till det på ett riktigt negativt sätt. Sen har ju då flera varit inblandade i manusets slutversion (!).
Mycket snygg scenografi som vanligt och detta ska rediteras i Alien-quadrologin helt klart! Fotot bitvis snyggt.
Bitvis, men inte ofta, rätt dålig och "flimrande", silvriga CGI-effekter. Inget man dock nämnvärt stör sej på.
Nej, detta försök till att återgå till den mästerliga psykologiska skräcken från första filmen lyckas inte Fincher med. Filmen hamnar bara i DVD-samlingen tack vare samlingsboxen med alla fyra filmer i en. Detta kan man se om, men vill det knappt igen. Detta trots att jag såg den 25 min extra långa, ej av Fincher själv klippta version (var den enda som vägrade av de fyra regissörerna), special edition-versionen, som inte direkt tillförde nåt extra nämnvärt.

Trivia: At one point, David Fincher was denied permission by the film's producers to shoot a crucial scene in the prison understructure between Ripley and the alien. Against orders, Fincher grabbed Sigourney Weaver, a camera and shot the scene anyway. This scene appears in the final cut. / $7 million had been spent on sets that were never used thanks to the ever-changing script before filming had even started. / Gabriel Byrne was offered the role of Clemens.

Hanes

Den sämsta av Alien-filmerna tycker jag. Filmen är väldigt dyster och mörk rakt igenom, men den är ändå inte så spännande, mera långtråkig. Skådespelarna är ändå okej. Stark tvåa

Corpral EVIL

Nej tyvärr.. Denna Alien film håller inte alls samma klass som de tidigare! Måste säga att jag blev besviken. Men Alien är Alien och når upp till en vanlig 3:a iaf. Är klart den sämsta av Alien filmerna. Ska dock ses för man måste se alla Alien filmer om man är en sann film älskare.

Alien (1979)
Aliens - Återkomsten (1986)
Alien återuppstår (1997)
Alien vs. Predator (2004)
Aliens vs. Predator 2 (2007)
Predators (2010)
Prometheus (2012)