Jakob the Liar

Krig:

Krig:
3,7

Handling: I det nazi-ockuperade Polen under andra världskriget råkar den fattige kaféägaren Jakob Heym (Robin Williams) höra en förbjuden radiosändning som berättar om ett stort nederlag för tyskarna. För att hjälpa människorna i ghettot börjar Jakob hitta på och sprida ut falska nyheter som berättar om de allierades framgångar mot nazisterna. Dessa lögner bidrar till att fler människor lyckas hålla hoppet vid liv, hjärtan värms och optimismen pånyttföds. Tyskarna får dock snart nys om Jakobs verksamhet och börjar en intensiv jakt på att leta upp mannen som vågar trotsa dem och riskera sitt liv.

År: 1999

Armin Mueller-Stahl
Àdám Rajhona
Antal Leisen

Robert_Eriksson

En film som det är omöjligt att inte bli berörd av. Det gör ont i hela kroppen då man tänker på vilka fruktansvärda hemskheter judarna utsattes för här i Europa under nazisternas styre på 1930 och 1940-talet. Mycket intressant, verklighetstrogen, tragisk, sorglig och gripande! Mästerliga skådespelarinsatser av samtliga personer som medverkar i filmen! Bättre än både "Schindlers List" och "The Pianist", vilket inte säger lite. Självklart blir mitt betyg en femma! Ett mästerverk!

Bra film med en komisk underton. Robin Willams imponerar.

En intressant, gripande och verklighetstrogen film. Robin Williams är otroligt bra! Gillar man den här bör man också se "The pianist". Mycket sevärd!

Robert_Eriksson