Den onda dockan

Handling: Innan seriemördaren Charles Lee Ray (Brad Dourif) dör av skadorna efter en skottlossning med polisen Mike Norris (Chris Sarandon), så hinner han genom voodoo överföra sin själ till Chucky, en "Good Guys"-docka.

Chucky hamnar snart i händerna på 5-årige Andy (Alex Vincent) som har haft en "Good Guys"-docka högst upp på sin önskelista. För att kunna bli människa igen, måste Chucky föra över sin själ i den första människa han berättar sin hemlighet för... vilket sätter Andy i dödlig fara.

År: 1988

Aaron Osborne
Tyler Hard
Ted Liss

Copyright New Line Cinema

Jag njuter när jag ser den här. Den är en av mina absoluta favoritrysare från 80-talet. Dourifs röst är klockren till den otäcka dockan Chucky. Ettan är bäst i filmserien.

"Hi, I'm Chucky. Wanna play?"

"En liten docka är skälet till Lepres mardrömmar, då är det bra"
Ja, det krävs en hel del för att skrämma mig i alla fall, och detta är just en väldigt skrämmande film, i alla fall för 10 år sedan när jag såg den för första gången, och jag minns fortfarande hur jäkla rädd jag var för att se filmen. Ni som stått på tians hopptorn och tvekat, ni hoppade kanske till slut. Jag fick klättra ner (nu menar jag med filmen alltså) och hoppa från en lägre nivå. I början stod jag mest i videobutiken och bara tittade på omslaget till filmen, jag fick mardrömmar. Jag tror det tog ett halvår tills jag såg filmen, det var inte så att jag inte gick och tänkte på det och till slut blev galen, nej jag försökte bara strunta i det. Sen såg jag ju självklart filmen, och ja, den var läskig, fasiken så rädd jag blev, men jag hade bara mardrömmar ett par dagar efteråt. Skådisarna var okej i filmen, dockan är väldigt trovärdig, och läskig, en annorlunda berättelse, lite larvig kan folk tycka, men det är den PERFEKTA filmen att skrämma upp barn med, med goda avsikter självklart, jag fick inte ens se den för mina föräldrar, men det sket jag i, och det är jag glad för att jag gjorde.
Nu i äldre dagar tycker jag Childs play kan bli larvig vid vissa tillfällen, för att inte tala om alla dåliga uppföljare den fått. Nej, den första är helt klart den bästa och det var den enda de behövde gör, resten är bara onödiga upprepningar. Filmen har många plus, stämningsfull musik, hyfsade skådisar och en effektiv och skrämmande story, tänk att något som en liten docka kan vara så läskig.
Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 5
Skådespelare: 3
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 4
Den onda dockan får en bergstark fyra, det är den värd bara för sin story, som egentligen är det enda som lyfter filmen och ger den stabilitet. Detta är väldigt bra, och det är ungarnas mardrömsfilm, tänk själv om ni var små och ni fick för er att Nalle Puh vaknade till liv och ville döda dig..

Crocodile

Det här är den roligaste utav Chucky filmerna men den kunde ha varit mycket bättre. Tyvärr så är skådespelarna ganska dåliga. Den är ganska snyggt gjord och är väldigt spännande. Handlingen är väldigt bra men kunde ändå ha varit bättre. Den ökända mördaren Charles Lee Ray överför sin själl in i en docka och nu är han ute efter en liten pojkes kropp. Handlingen är väldigt rolig och lite larvig vilket gör det här till en sevärd film, något som också gjorde den här filmen sevärd var soundtracket det gjorde filmen väldigt spännande.
Filmen är sevärd men jag rekommederar inte den stort.
Det ska komma en Remake på Den Onda Dockan Del 1 och förhoppningsvis så blir den bättre.

Lite halvlökig film med några roliga inslag. En 3:a.

Crocodile

Filmen är sevärd men jag rekommederar inte den stort.

LittleDeadGirl

Gillar äldre skräck. Child's Play är en av dom. Bra film men en cool docka i huvudrollen. Skulle vilja ha en Chucky-docka!

Lovlinesss_3

Rolig och läskig på samma gång. Ibland blir den lite för löjlig.

Halloween_4

Jag visste inte om jag skulle ge den en 2a eller en trea. Men det blev en trea eftersom jag tryckte den kändes så klassisk. Ganske bra, men detn kunde bli lite väl mycket ibland.

Det här var inte mycket till film inte.Skådespeleriet var det inte mycket att skryta om.Detsamma gäller fotot samt effekterna i filmen.Handlingen är väldigt förutsebar.Filmen är ingenting att se. Det får bli en etta utan tvekan.

Dan banan

En ökänd skräckfilm från 1988, som jag kan förstå måste varit ihärdligt skrämmande för vissa åldrar.
Jag finner dock det mesta löjligt och totalt ogripnade.
Skådespelarna har ambition, men ambition är inget så länge man inte får resultat.
Detta minst lika tårframkallande som ett fånigt regi, ett blint manus, ett tomt foto och usla effekter.
Filmen har inte förmågan att sticka ut ur mängden fåniga skräckisar.

Den onda dockan tycks vara väldigt överskattad.
I många regioner godberyktad. Men som sagt det gäller förmodligen de yngre regionerna.
Att man lyckas få in en flört med sexårnigar känns ju inte så proffesionelt med tanke på att det är skräckfilm vi pratar om.

För mig är filmen ingenting, den har inga ben att stå på för att nå upp till ett godkänt betyg. Jag antar att vi kan dra liknelsen till en otrevlig liten docka.
Huvudkaraktären må ha ett namn han också bland alla klassiska skräckfigurer, men filmen hans förblir rutten.

Den onda dockan 2 (1990)
Den onda dockan 3 (1991)