Jurtjyrkogården

Handling: För många familjer innebär det en ny början i livet att flytta. Men för familjen Creed verkar det vara början till slutet. De har nämligen precis flyttat in bredvid en plats byggd av barns krossade drömmar, Jurtjyrkogården. Det är en liten bit mark som döljer en mystisk indiansk begravningsplats med kraft att återuppväcka de döda...

År: 1989

Liz Davies
Kara Dalke
Matthew August Ferrell

Copyright Paramount Pictures

En proffsigt gjord skräckfilm med mycket riktigt bra skrämseleffekter. Familjen gestaltas på ett trovärdigt sätt och ondskan som drabbar dem är i äkta Stephen King - anda. Riktigt bra film! Systern Zelda är otroligt läskig och detta är den bästa skräckfilm jag sett på länge - den får mig till och med att lämna lamporna tända och backa uppför trappan. Dale Midkiff, Fred Gwynne, Denise Crosby och Blaze Berdahl är mycket bra.
"Today is thanksgiving day for cats. But only if they came back from the dead."

Robert_Eriksson

Jag blev riktigt uppskrämd av den här filmen. Den där Zelda, systern till mamman i familjen, såg oerhört ruskig och hemsk ut. Usch! Efteråt klarade jag inte av att gå och borsta tänderna själv, utan fick tvinga min flickvän att följa med mig in i badrummet. En väldigt bra skräckfilm!

viktoria

En av de mest minnesvärda filmer jag sett. En film med scener man sent glömmer. Cool unge men jäklar vad äcklig han är.

Bisarr historia, inte så mycket till skräckfilm, 2+

Silverpilen

Jätteläskig film! Vart riktigt rädd när jag såg den! Har både obehaglig stämning och psykologisk skräck. Musiken som den har i inledningen får mig att rysa i hela skinnet också! Brrr!
En av Stephen Kings bättre!
Rekommenderas till de som vill bli rädda!

Betyget hamnar på en klar fyra!

Daniel Johnsson

Filmatiseringarna av Stephen Kings böcker ger mig alltid en obehaglig känsla av att det trygga samhälle vi västerlänningar upplever att vi lever i bara är en illussion. Det känns som om vi egentligen bara har livet till låns och att vi tids nog kommer att få vårat straff för att vi haft det så bra och bekvämt.

Jag tyckte den var oerhört ruggig när jag var liten och hade mardrömmar om systern Zelda. Idag har man mer distans till den och Zelda ser för mig idag mer ut som nån gammal knarkare eller hårdrockare. Men gubben Judge (grannen) är det fortfarande något läskigt över. Man har hela tiden känslan av att han bär på en otäck hemlighet. Som när pappan frågar honom om det begravts en människa på djurkyrkogården, och Judge hoppar till som vettskrämd och spiller ut ölen, varpå han nekar bestämt till det.

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Zelda är skrämmande, ja. Känslan är skön genom filmen, inte fullt förutsägbar, men jag tycker mej finna en del saker som retar mej och som gör filmen enbart godkänd, nästa lite b-filmsaktig (t ex. i första halvan varför pappan första gången i telefon känslokallt inte svarar sin son alls då han hälsar och säger att han älskar sin pappa två gånger, när övriga familjen är hos svärföräldrarna bortresta?). Dock höjde jag betyget vid omtitt från 2 till 3/5 i maj 2017 - första gången jag såg den sedan jag var ung tonåring!
Trivia: Den story av hans böcker Stephen King själv blev mest skrämd av.

Okej skräckis. Fred Gwynne är behållningen.

vet inte vad jag ska säga om den. Först va den ju inte alls i min genre! Och jag är inget fan av stephen king men tvingades se denna. Aja de va väl en bra story så sätt men dialogen och skådespelet va inte 100 % svag 2a

mmaaddee

den här filmen är den bästa jag sett inom kategorin skräckfilm. som alla stephen kings filmer är denna väldigt spännande och oförutsägbar. den börjar bra och håller i sej ända till slutet. jag tycker inte det finns något dåligt alls med denna film. den är unik och jag rekomenderar den till alla skräckfilmsälskare. se den dock inte ensam hemma som jag gjorde :P

Jurtjyrkogården 2 (1992)
Jurtjyrkogården (2019)