Röda draken

Handling: En psykopatisk seriemördare är lös och mördar en familj vid varje fullmåne. Fd FBI-agenten Will Graham söks upp av sin gamla arbetsgivare som vill att han ska åta sig fallet. Graham som tidigare gripit Hannibal Lecter söker upp denne i fängelset för att få hjälp att hitta seriemördaren.

År: 1986
Michele Shay
Robin Moseley
Paul Perri
Patricia Charbonneau

Det här var ingen vidare bra film.. Dåligt gjord och fångade riktigt aldrig mitt intresse. Får godkänt i allafall.

nietzsche

En okej film, men tråkigt 80-tal och desutom - Mann har aldrig varit bra! Jag såg den bara för att jag är beroende av alla skilldringar av Hannibal Lecter.

Spännande rulle med en bra Petersen.
Nyinspelningen från 2002 är dock något bättre.
Edward Norton är en bättre skådespelare än William Petersen.

producenten

Helt okej film, tyckte väl inte att den var direkt någon höjdare men den funkar

En helt otrolig känsla när man ser den flera gånger. Riktigt bra thriller av Michael Mann och antagligen min favorit (även om Heat självklart är ett måste). Utsökt foto, bra musik och en tät story gör det här till en av de absolut bästa filmerna om seriemördare. Och just det, Brian Cox är minst lika bra som Herr Hannibal...

korp72

Man har ju blivit lite kräsen under åren! Den här är inte mycket sämre än nyfilmatiseringen, bara sämre skådisar. Petersen har gjort EN bra roll - som Grissom i CSI

die_hard

helt okej film ändå ju

När lammen tystnar (1991)
Hannibal (2001)
Röd drake (2002)
Hannibal Rising - ondskan vaknar (2007)