Harry Potter och den flammande bägaren

3,7

Handling: Harrys fjärde år på Hogwarts inkluderar Triwizard Turneringen, i vilken elevrepresentanter från tre olika magiskolor tävlar i en serie tävlingar med ökande svårighetsgrad.
De tävlande väljs av den flammande bägaren, som detta år gör ett mycket överraskande uttalande: Hogwarts ska ha två representanter i turneringen, inklusive Harry Potter. Som om saker och ting inte var svåra nog börjar tecken på den onda trollkarlen Voldemort dyka upp och signalera att han börjar bli redo att komma tillbaka till de levandes värld...

Regissör: Mike Newell
Originaltitel: Harry Potter and The Goblet of Fire
Alternativ titel:Harry Potter 4 (söktitel )
Ingår i tema: Trollkarlar

Roger Lloyd-Pack
Mark Williams
David Tennant

Miss Ljung

Jag skulle kunna skriva en uppsats på 796 sidor vad jag tyckte om denna film. Men nu tar jag bara upp det viktigaste:

Pluslistan:
- Den känns inte lika barnslig som de tidigare filmerna.
- Filmen hade en riktigt mysig, och stundtals kuslig, stämning och fina effekter.
- Bra skådespel av trion (Daniel, Rupert, Emma), Alan Rickman, Jason Isaacs och Robbie Coltrane.
- Det är den bästa boken jag någonsin läst och därför kan det helt enkelt inte bli dåligt.

Minuslistan:
- En del löjliga scener som inte fanns med i boken och som filmen lika gärna klarat sig utan.
- Många skådespelare passade inte bra i sina roller, däribland Brendan Gleeson, Roger Lloyd-Pack, David Tennant, Clèmence Poèsy, Stanislav Ianevski, Ralph Fiennes, Pedrag Bjelic och Michael Gambon.
- Många viktiga personer var inte med eller var med för lite i filmen.
- Många viktiga händelser från boken fanns inte med i filmen, bl.a. Harrys tid hos Dursley's, Winky & Dobby (husalferna), Weasley's Wizard Wheezes, S.P.E.W. ;) , sprängstjärtsskrabborna, osv.
- De flesta händelserna är onödigt mycket förkortade t.ex. världsmästerskapen i quidditch. Vissa scener är även på tok för långa som t.ex. "the first task".
- Man får dåligt med förklaringar och mycket kan vara svårt att förstå om man inte läst boken.

Mitt betyg blir en stark tvåa.

LudivinE

Det här är min favoritbok, så jag hade stora förväntningar av den här filmen. Och den nådde verkligen till ett U (utomordentligt)
Synd bara att Jason Isaac inte fick vara med mer för han är en jättebra skådespelare i både Harry Potter och Peter Pan

crazybaby

Den bästa Harry Potter.filmen hittills enligt mig! Ändå är det något som fattas - kanske är det bara jag som inte är alltför förtjust i fantasyfilmer, kanske saknar filmen det jag tycker att böckerna har. Risken med att göra en film av en bok är ju alltid att boken inte är "filmvänlig" och filmen blir en flopp. Det tycker jag att Harry Potter-filmerna har lyckats undvika, men filmerna når inte riktigt upp till böckernas standard.

Ajice

Min absoluta favorit bland alla Harry Potter böckerna, filmen är ingen god ersättning för boken, men den gör ett bra försök!

heroin

Jag har länge sagt att "Hemligheternas kammare" är den bästa i HP-serien (bland böckerna, alltså), men det vete tusan om inte denna slår den.
Boken denna film baseras på är så otroligt välskriven och spännande.
Man blir SÅ CHOCKAD i slutet!
Självklart var det kul att se den i filmform. Många såg ut precis som man hade väntat sig, tex Alastor Moody.

Det tråkiga är att SÅ MYCKET från boken har försvunnit i filmatiseringen. Jag är förvånad om det finns någon som sett filmen men inte läst boken som ärligt helt kan hänga med i filmen.
Trots det är det ju en bra historia som berättas, så filmen får en trea, men boken däremot får en femma och den borde alla läsa!
Avslutningsvis vill jag säga att skådespelaren som gör "Snape" borde ha en grammis.

En av de sämre potter filmerna men filmmagi på topp ändå.

Spännande, mystisk och helt unerbar.. Alla filmerna är underbara och denna är varken en favorit eller minst gillad.

Christiian2

Ja dessa är helt ok, men bättre när man var yngre.

oxå en tråkig film men reser sej mot slutet.

en medel 2

crack_of_dawn

Riktigt spännande, underbart snygga miljöer och bra skådespel gör detta till en film man verkligen sugs med i! Härligt!

Biopremiär: 2005-11-18

Harry Potter och de vises sten (2001)
Harry Potter och hemligheternas kammare (2002)
Harry Potter och fången från Azkaban (2004)
Harry Potter och Fenixorden (2007)
Harry Potter och halvblodsprinsen (2009)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 1 (2010)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 2 (2011)