Harry Potter och Fenixorden

Harry Potter och Fenixorden Köp filmen på CDON

Handling: Harry återvänder nu till sitt femte skolår på Hogwarts och upptäcker att medparten av trollande lärare och skolkamrater inte vill kännas vid att han faktiskt mött den ondskefulle Lord Voldemort. De vägrar helt enkelt inse att Lord Voldemort har återvänt.

Cornelius Fudge, i sin rädsla att förlora makt och sitt jobb till Albus Dumbledore, väljer att ljuga om det inträffade och för att få hjälp med att hålla ett öga på Dumbledore utnämner han en ny lärare i försvar mot svartkonster. Med den nyutnämnda Dolores Umbridges kurs lämmnar hon eleverna okunniga att försvara sig mot onda svartkonster och de och hela trollkarlsvärlden kan riskera att lämnas försvarslösa och oförberedda.

Harry övertalar sina vänner Ron och Hermione att ta saken i egna händer. Dom anordnar hemliga möten med en liten grupp elever som kallar sig "Dumbledores Armé" och lär dem att försvara sig mot svartkonster och förbereder de modiga unga trollkarlarna för en sammandrabbning utöver det vanliga som ligger framför dem.

Regissör: David Yates
Originaltitel: Harry Potter and the Order of the Phoenix
Alternativ titel:Harry Potter 5 (söktitel )
Ursprungsland: USA, Storbritannien

Bonnie Wright
Julie Walters
Mark Williams

Copyright Sandrew Metronome

Den enda Potter bok som jag inte läst och därför blev det inte en sån pina att se filmen. Harry Potter serien började som film på ett bra sätt. För magin stod i centrum och allt verkade så nytt och spännande. Men ju djupare vi kommer in i magins värld så vänjer man sig och det blir inte lika spännande. Visst införs det nya varelser och trollformler och nya karaktärer, men det känns ändå mer och mer som att se något ur en egens verklighet - lät det där som en replik från en psykopat? Så känner jag i alla fall.

Men "Harry Potter och Fenixorden" är ändå en spännande och bra film. Det blir mörkare och mer spännande ju äldre Harry Potter blir. Det känns så konstigt att den första filmen - som var söt och magisk - plötsligt gått över till rena mardrömmen. Nu ställs publiken inför det faktum att Harry Potter faktiskt kan bli slaktad och att hans vänner kan bli stoft de med. Det känns ju alltid kul.

Men detta är ju trots allt "familjefilm" - fast en där föräldrarna inte riktigt passar in. Nu snackar vi dökorkade oneliners som skulle få vilken 10-åring som helst att komma i brallan av förtjusning. Ron är alltid lika mesig, Neville alltid lika värdelös, Hermione alltid lika jäkla stroppig och Harry Potter är faktiskt en mes i glasögon som ska föreställa något slags underbarn i magins värld.

Jag vet att detta är en barnfilm, men det skulle verkligen kännas skönt om Harry bara drog till med en "Up yours Snape, go f*ck your own mother" när han blev förbannad. Inget mer "Gosh, Darnit, STOOPID!" för min del. Skönt att serien går mot sitt slut.

Anspråkslös

Tyvärr tycker jag att den här filmen är precis som boken en transportsträcka. En film som aldrig lyfter och där handlingen och motståndet inte når engagemangsnivå. Inte ens Dolores Umbridge försök att ta över skolan känns viktig för serien som helhet. Synd att de bästa skådespelarna syns minst. Emma Thompsson är en av Englands suveräniteter

Filmen lider av lite samma problem som boken. Karaktärerna är platta och gränsen mellan gott och ont är väldigt lätt och dra. Slutet stör mig även (spoilervarning) där ett gäng outbildade trollkarlar (läs Potters skitungar) slåss mot Voldemorts soldater som har flera års erfarenhet av krig samt magi. Trots detta så dör INTE EN ENDA skitunge. Tvärt om så bjuder dom på bra motstånd, men egentligen så borde det ske en massaker där ungarna slaktas. Dessutom så kommer man inte in i djupet på den psykologin som finns mellan Potter och Voldemort. En hel del missad potential där...

Den här filmen var lite bättre än 2an och 3an. Den kändes inte lika barnslig och det var en mer seriös kamp mellan det onda och det goda. Man fick se Harry Potter göra lite mera magi i den här filmen. Någon som jag starkt kritiserat tidigare filmer för. Han ska vara en stor magiker? Men lägger knappt några magiformler alls. Men nu blev det viss ändring på det. Dock var det väldigt gulligt att han hade en japansk flirt där i filmen. Fast besviken blev jag ju över att hon i princip blev dumpad i filmen strax efter. Hon dök inte ens upp i slutet av filmen eller i uppföljaren. Vilket fick mig att tycka synd om henne och fick Harry att framstå lite som en player. Misstänker att dom bara hade med henne så fjortisfans skulle få se Harry Potter kyssa någon. Får dessutom lite rasistflaggor gå igång i hjärnan när dom puttar bort den japanska fickan från scenen sådär och ersätter henne i uppföljaren med en viting som han kan vara mer seriös med. Hoppas verkligen inte att det var orsaken. Bra film ändå. Japanska flickan var vrålsöt. Hade älskat att se dramatiken blomstra med henne i följande filmer. Men men. Hon va visst bara ett lätt ragg för Harry Potter... You dawg!

IWantItThatWay

Spännande, men näsan inte tillräckligt. Lite tråkig och svår att förstå. Jag höll faktiskt på att somna! Men ett stort plus till bra skådespelare och vissa, riktigt häftiga scener!

Bästa potterfilmen. Outstanding.

Det här är min favorit av alla Harry Potter filmerna! Jag älskar Harry Potter världen och kampen mellan de goda och onda. Denna har väl mest av det antar jag och har en lite kuslig fantasy känsla. Bäst story dessutom..

Christiian2

Rätt så bra familjefilm och gillade den mer som liten.

madeleine_g

Inte den bästa av Hp filmerna. Dock så var den helt klart charmig på sina ställen men jag trodde att den skulle vara mycket bättre än vad den var.

Salve

Bra film! Den var kanon att se på och den hade med alla de bitar som är nödvändiga för att bokens övergång till film ska bli kanon!

Biopremiär: 2007-07-13

Harry Potter och de vises sten (2001)
Harry Potter och hemligheternas kammare (2002)
Harry Potter och fången från Azkaban (2004)
Harry Potter och den flammande bägaren (2005)
Harry Potter och halvblodsprinsen (2009)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 1 (2010)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 2 (2011)