Wallander - Täckmanteln

Wallander - Täckmanteln Köp filmen på CDON

Handling: Den nionde långfilmen med Krister Henriksson i rollen Kurt Wallander.

Polisen i Ystad får ett telefonsamtal om en containerlastbil som stått parkerad i skogen under flera dagar. Linda Wallander och en kollega åker till platsen och det visar sig att containern är full av döda människor. De har kvävts och de har legat där länge. Utredningen blir komplicerad, de döda människorna saknar alla identitetshandlingar och bilen är stulen...

Regissör: Anders Engström
Originaltitel: Täckmanteln
Alternativ titel:Wallander 9 - Täckmanteln
Alternativ titel:Wallander - Containern (Alternativ titel)
Ingår i tema: Henning Mankell

Angela Kovacs
Marianne Mörck
Mats Bergman

Charley

Trist, tråkig, grå, tempolös och full av onödiga ord som t.ex. "behjärtansvärd" och "humanitär". Om manusförfattarna vill att skådespelarna ska låta trovärdiga när de snackar, så gör de det definitivt inte när de säger "behjärtansvärd". Krister Henriksson känns alltför stel och konstig som Wallander, jag gillar Rolf Lassgård som Wallander mycket bättre, och Johanna Sällström ser ut som om hon ska somna i den här filmen. Den enda som är någorlunda bra är Ola Rapace, vars Stefan Lindman liknar en Gunvald Larsson i den här filmen. Tempot är verkligen noll!

Den sämsta Wallander-film av de nya med Krister Henriksson och Johanna Sällström i huvudrollerna. Den är ändå spännande, men tycker den känns lite väl enkel om man jämnför med de andra i filmserien. Som vanligt underbara skådespelarinsatser! Stark trea.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regissör: Anders Engström -
Skådespelare: Ola Rapace +
Unik: -

Nienna

Ja Wallander är ju alltid Wallander men just denna är inte en av de bättre filmerna. Jag vet inte riktigt vad det är som orsakar det men det känns som om den inte riktigt kommer igång utan mest segar sig fram till slutet då det äntligen händer saker. Men svenska deckare går väl mer eller mindre alltid ner, fast det är ju inga mästerverk direkt.

Charley

En riktigt stark 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film som tyvärr står ihop med de övriga i serien på IMDb (svårt med enskild betygsätt dvs.)!
Naja, slutet tyckte jag förstörde filmen. Det blev för tvärt på nåt sätt och inte så nyskapande alls. Men upplägget inför slutet var, skulle jag vilja säga, bra och klart värt en 3 i betyg. Och ni som känner mej vet att jag inte är nåt fan till varken Wallander- eller Beck-filmerna egentligen.
Fint foto är ett plus. Som de fångat Ystad och Skåne på olika tidpunkter och i olika väder är snyggt gjort.
Men det är skådespelet som här främst förtjänar att omnämnas. De flesta huvudskådisar är riktigt bra i denna film, som jag anser vara bättre än Innan frosten, dvs första filmen i nya serien. Henriksson är ju klart bäst (en mkt bra ledartyp fö.), Sällström kommer inte långt efter. Rapace är helt ok. Hon, tulltjänstekvinnan, är bra. De tyngsta skurkarna där är också riktigt grymma, för en gångs skull, speciellt som deras scen var mycket kort.
Storyn var rätt spännande, ny och inte alls förutsägbar. Mankell skriver skickligt.
Filmen hamnar inte i DVD-samlingen efterson detta är deckar-film hyfsat snabbproducerat för TV och räcker med att ses en gång (!).

Trivia: -

Okej handling,bra skådespel lite löjlig karaktär av Ola Rapace men annars bra på den punkten.Men helt enkelt kan jag inte säga mer än att detta var en dryg rulle,det får bli en etta.

Dan banan

Tveklöst en av de bättre.

Gripande mestadels tack vare innsatser från samtliga skådespelare.
Handlingen håller mycket bra.

Vad mer har jag att säga.
Wallander filmerna får som mest en trea trotts dess härliga volym, dom fastnar inte i minnet för alltför länge.

Svensk deckare när den är som bäst.

KIEFER

En av de lite svagare wallander-filmerna enligt mig. Lagom intressant handling, men ändå lyckas den inte så bra på något sätt.

Wallander - Innan frosten (2005)
Wallander - Mörkret (2005)
Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Mastermind (2005)
Wallander - Byfånen (2005)
Wallander - Afrikanen (2005)
Wallander - Den svaga punkten (2006)
Wallander - Fotografen (2006)
Wallander - Jokern (2006)
Wallander - Blodsband (2006)
Wallander - Luftslottet (2006)
Wallander - Hemligheten (2006)