Wallander - Afrikanen

Handling: Den femte långfilmen med Krister Henriksson i rollen Kurt Wallander.

Det drar ihop sig till valkampanj och på torget i Ystad skyltar de socialdemokratiska valaffischerna med sin lokale politiker Bo Göran Karlsson, en politiker som valt kampen mot främlingsfientligheten som sin huvudfråga och ser som sin främsta uppgift att rentvå Skåne från dess rykte som invandrarfientligt. Samtidigt rullar ett tåg in på en tågstation i Gdansk, Polen. Ombord hittas en svart man död med större delen av hans ansikte bortskjutet. Här börjar utredningen för Ystadspolisen och Kurt Wallander.

Regissör: Stephan Apelgren
Originaltitel: Afrikanen
Alternativ titel:Wallander 5 - Afrikanen
Ingår i tema: Henning Mankell

Johanna Sällström
Ola Rapace
Krister Henriksson

tessan81

I mitt tycke den bästa hittills av de nya Wallander-filmerna. Lite intressantare manus än vanligt och skådespelarna känns mera inarbetade i sina karaktärer. Ystadpolisen får förstärkning av Rikskrim från Stockholm i den här utredningen, med medföljande komplikationer. Filmen är mycket underhållande och hinner ta upp flera sidospår. T ex berörs konsekvenserna av den svenska psykiatrireformen. I övrigt uppkommer en hel del frågor...Är det ett rasistiskt mord? Är politikern och Kurts gamla barndomsvän Kennet inblandad? Varför är Linda Wallander så svartsjuk på Stefan?

martin88

Samma nivå som de andra Wallander, bjuder inte på så mycket utöver det vanliga. Henriksson är bra i rollen som Wallander och även de flesta andra skådespelarna med stora roller gör bra prestationer. Lite mer fokus på själva fallet istället för invecklade relationer hade höjt filmen!

Den här stod sig inte alls. Dåligt skådespeleri tillsammans med en ointressant handling som är alldeles för rak och enkel för att man ska kunna känna det minska intresse för filmen i helhet. Givetvis blir betyget en etta.

heroin

Tråkigaste polisfilmen jag sett, märks verkligen hur mycket sämre Wallander är än Beck.
Filmens enda behållning var psykfallet som tog på sig mordet i början av filmen "vad är det för mening att skjuta en svarting om ingen vet att det var jag?" - obetalbart.

redlefto

visst, jag älskar fantasy men denna film är så överskattad.

e_mange

Tråkig! så mycket sämmre och tråkigare än de andra filmerna.

Angelus

En av de bättre Wallander- filmerna, bra story, bra skådespeleri förutom Ola Rapace, spännande med ett överraskande slut

Inget speciellt som sticker ut från mängden Wallander rullar.Klar tvåa.

En av de sämre i serien, men ändå hygglig.

Dan banan

Godkänd thriller.
Skådespelarna får det att väga över till en tvåa.
Serien må vara billig, men fortfarande smältbar.
Inte mycket till ambition i bakrunden.

Jag gillar alltid att se film och kommer alltid att ha tycke för det.
Söndagarna får fyllas upp med något dom med.

Wallander - Mörkret (2005)
Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Byfånen (2005)
Wallander - Innan frosten (2005)
Wallander - Mastermind (2005)
Wallander - Täckmanteln (2006)
Wallander - Fotografen (2006)
Wallander - Jokern (2006)
Wallander - Blodsband (2006)
Wallander - Hemligheten (2006)
Wallander - Luftslottet (2006)
Wallander - Den svaga punkten (2006)