Wallander - Hemligheten

Wallander - Hemligheten Köp filmen på CDON

Handling: Elvaårige Johannes hittas död i en bergsskreva. Obduktionen visar att han blivit våldtagen och därefter ihjälslagen.

Kriminalinspektör Stefan Lindman är via skytteklubben vän med offrets pappa och får det otacksamma uppdraget att informera honom om mordet. När pappan örstår vad som hänt hans son kräver han att Stefan får fatt i den skyldige. Stefan ger sitt ord på att han själv personligen ska hålla i utredningen och att mördaren inte kommer att gå fri länge till.

Stefan är i sin tur misstänkt för misshandel i samband med ett tidigare fall och i väntan på att internutredningen blir han tjänstledig och frånkopplad från fallet. Men Stefan visar sig ha en högst personlig anledning att arbeta vidare med fallet. Han bär på en mörk hemlighet, en hemlighet som döljer svaret på varför han överhuvudtaget hamnade i just Ystad.

Regissör: Stephan Apelgren

Marianne Mörck
Mats Bergman
Anders Ahlbom

Copyright AB Svensk Filmindustri

Den bästa Wallanderfilm med Krister Henriksson i huvudrollen. Otroligt intressant, nervkittlande, sorglig och gripande! Perfekt slut på filmserien. Ruskigt bra skådespelarinsatser! Måste ses!

vippkort

Jag håller med de andra om att slutet är väldigt oväntat.
I sin helhet tycker jag att filmen är ganska bra, ungefär som de andra i serien.
Jag tycker dock att det som främst göra att Beck-serien är bättre, är att det är lite mer action i Beck. Visserligen ska det kanske inte vara så mycket av den varan.
Men jag tror att serien hade tjänat på det för att få till mer spännande slut på filmerna.
Men, man är kanske alltför van vid alla amerikanska filmer...

Gattusu

Konstig film med konstigt slut. Blev förvirrande.
Bland dom bättre Wallanderfilmerna, dvs mycket sämre än Beckfilmerna.

Ola Rapace gör en stark insats i denna hyfsade thriller.

Charley

Väldigt gripande och känsloladdad historia om en sjuk man med sjuka drifter. Jag grät nästan när filmen var slut. En sån här film väcker en hel del frågor och raseri. Krister Henriksson känns som en marinettdocka som bara är med i filmen och sprattlar lite utan att göra någon stor nytta. Johanna Sällström är ovanligt bra, och den här gången känns hon inte lika trött som i tidigare filmer. Ola Rapace är också oväntat bra och trovärdig som Stefan Lindman. Anders Ahlbom är verkligen kuslig och rentav otäck som Rolf Liljeberg. En skrämmande och gripande historia! Stark tvåa.

DennaWallander var helt okej

KIEFER

Kan faktiskt tyvärr inte säga att det här är en av de bättre filmerna i serien, förväntade mig mer av den. Men den är ändå bra och gripande.

Niiina

Bra film. Spännande och känsloladdad.

Robert_Eriksson

Intressant, spännande och gripande. Det här med att poliserna så ofta i Wallander-filmerna känner offren eller mördarna blir dock lite tjatigt och känns inte särskilt verklighetstroget. Mitt betyg blir en stark trea.

anddav507

Det enda som var lite småspännande, var där när en unge flydde från bilen eller vad det var..
Annars tycker jag att Wallanderfilmerna är ganska tråkiga..

Biopremiär: 2006-11-10

Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Byfånen (2005)
Wallander - Afrikanen (2005)
Wallander - Innan frosten (2005)
Wallander - Mastermind (2005)
Wallander - Mörkret (2005)
Wallander - Täckmanteln (2006)
Wallander - Blodsband (2006)
Wallander - Luftslottet (2006)
Wallander - Jokern (2006)
Wallander - Den svaga punkten (2006)
Wallander - Fotografen (2006)