Wallander - Innan frosten

Handling: Den första långfilmen med Krister Henriksson i rollen som Henning Mankells karaktär Kurt Wallander. Ystadspolisen får ett märkligt telefonsamtal från en person som påstår sig ha sett brinnande svanar över Marebosjön. Kurt Wallander åker ut till sjön för att undersöka vad som hänt. I sällskap har han sin dotter Linda som några veckor senare ska träda i tjänst vid Ystadspolisen.

Regissör: Kjell-Åke Andersson

Douglas Johansson
Mats Bergman
Niklas Falk

martin88

En av de sämsta Wallanderfilmerna. Efter att ha sett den en andra gång sänker jag betyget till en 2:a eftersom hela berättelsen är så otroligt långsökt och orealistisk. Dialogerna känns onaturliga och skådespelarna får inga Oscars för sina insatser.

En av de sämre Wallander-filmerna med Krister Henriksson och Johanna Sällström i huvudrollerna. Denna är ändå väldigt spännande och intressant, men inte så märkvärdig om man jämnför med de andra. Underbara skådespelarinsatser! Svag fyra.

dinette

den får en fyra för att den var inte så lik boken alls. dom hade tagit bort massa som var rätt så viktigt. men i övrigt så var filmen jätte bra. den får en stark fyra.

Charley

Denna filmen kunde fallit mig i smaken om Rolf Lassgård haft huvudrollen som Wallander. Krister Henriksson är ovanligt stel och tråkig, inte ens när han försöker sig på att svära låter det trovärdigt, och Johanna Sällström tillhör tyvärr inte mina favoriter. Däremot är Ola Rapace filmens enda behållning. Tempot kunde varit något högre, och ibland känns hela filmen överdriven.

En bra start på Wallander-serien med Krister Henriksson och Johanna Sällström i huvudrollerna. Den gör att man vill se de följande filmerna i serien.

Tycker filmen var bra, men tycker det va dåligt att vi som tittar på filmen fick veta så mycket...man kunde inte sitta och klua ut själv liksom...men annars va filmen bra. Men kan ej få mer än en stak 2:a av mig.

svart diamant

gripande slut. hela filmen igenom har en far-dotter relation-tema. det är bra att det följs upp, och inte bara är i början. det är intressant att följa. man förstår att Linda är arg på sin pappa. men på vissa punkter är filmen lite väl förutsägbar. det gör att beyget blir 3, hade mordgåtan varit klurigare hade det blivit en 4:a

Sweet_Jenny

Bra spännande film. rekommenderar den, ungefär som Beck...

Milla86

Läskig polisthriller, med vissa spännande scener. Intressant skildring av en destruktiv sekt och pappa/dotter-förhållande.

chokladberoende87

Tycker om Wallanderfilmerna! Men dom är lite läskiga..! ;)

Biopremiär: 2005-01-14

Wallander - Mastermind (2005)
Wallander - Afrikanen (2005)
Wallander - Mörkret (2005)
Wallander - Byfånen (2005)
Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Hemligheten (2006)
Wallander - Den svaga punkten (2006)
Wallander - Luftslottet (2006)
Wallander - Blodsband (2006)
Wallander - Jokern (2006)
Wallander - Täckmanteln (2006)
Wallander - Fotografen (2006)