Clerks

Clerks Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Dante Hicks är ett Jourbutiksbiträde i New Jersey. En söndagsmorron blir han inkallad att arbeta extra på sin lediga dag, givetvis inträffar en rad problem och konstigheter, till att börja med så vill skyddsgallret inte öppna sig, hans ex-flickvän (som han fortfarande är kär i) ska gifta sig, hans nuvarande flickvän, som tjatar på honom om att börja på college, har avslöjat vissa.. hmmm hemligheter från sitt förflutna. Hans chef har inte kommit för att byta av honom, han ska spela hockey klockan 2, en av hans andra ex har dött, och detta är sista dagen som han har möjlighet att gå på hennes likvaka. Han är tvungen att ta hand om kunder som kanske inte direkt är överintelligenta. Hans vän, Randal, butiksbiträde i videobutiken brevid är om möjligt ännu mindre engagerad i sitt jobb än vad Dante är, och stör alltid Dantes kunder. Men det största problemet av alla är: Att han överhuvudtaget inte skulle vara här idag.

År: 1994
Lisa Spoonhauer
Marilyn Ghigliotti
Jeff Anderson
Brian O'Halloran

Kevin Smith är en fantastisk regissör och det bevisar han verkligen med Clerks. Dialoger tar upp säkert 90% av hela filmen och det är hela poängen med Clerks också, för diskussionerna är så intressanta och så roliga att jag vrider mig av skratt samtidigt som jag får mig ett par funderare, men det är mestadels larverier. Bara för detta hade jag gärna delat ut en femma, men det finns en del grejer som jag verkligen inte kan släppa. För det första så är nästan alla skådisarna dåliga, utom Brian O'Hallaran och Jeff Anderson som är riktigt bra - och som tur är har huvudrollerna. Vi kan ju dessutom tacka Kevin Smith för den suveräna Silent Bob, och Jason Mewes som Jay - de är fruktansvärt larviga och roliga.

Ljud/Musik: 5 - Chewbacca!
Manus/Handling: 4 - Originellt och intressant.
Skådespelare: 3 - Velar, somliga är bra, andra inte.
Effekter/Foto: 4 - Schysst filmat, på ett billigt och intensivt sätt (närhetskänslan är påtaglig)
Filmlängd: 4 - Jag vill ser mer!

Konversationerna handlar om allt från sex till "Return of the Jedi" så samtalsämnet växlar hela tiden, jag tröttnar inte för en sekund. Till exempel kommer Randall in på hur imperiet byggde den nya dödsstjärnan i "Jedi" - att de hyrt in små självständiga företag och huruvida alla kunde hålla tyst om det så rebellerna inte fick reda på det. Sånt kommer de alltså in på. Musiken är perfekt vald och allt är filmat i svartvitt(!). Se den! "Clerks" är en film som verkligen är värd att se, stark fyra, jag älskar Kevin Smith's suveräna filmer.

Vang

Vilken perfekt komedifilm detta är! Kevin Smith har verkligen hittat något eget och skapat en liten värld med supersköna människor som strömmar igenom Quick Stop. Världens bästa och skönaste diskussioner mellan människor (favoriten är samtalet om etreprenörerna som måste ha byggt upp "Death Star" i Star Wars, bäst!)

The_Dude

Kevin Smith släppte en bomb med sin första film Clerks. Första gången jag såg filmen visste jag inte vad jag kunde förvänta mig, men jag blev helt häpen över hur bra jag tyckte det var. Det är mycket dialog, som är i topp klass, massa roliga och smarta skämt. Ett Clerks även skulle vara startskottet på en serie filmer kunde man heller inte ana. Personligen tycker jag att Kevin Smith är ett geni.

Trevlig underhållning signerat Smith. Dock så blir Smiths humor lite väl hård och vulgär för mig personligen. Även om det är smart och käckt så tycker jag att det alltid blir tjötigt i längden med humor som anspelar på sexskämt i Smiths anda. Ett bra exempel är "Zack and Miri makes a porno" där humorn mest blir osmaklig. Dock så äger Clerks bra dialoger, bra berättad historia och ett skönt foto. Bör ses.

Laidan

Ja, detta var ju en annorlunda film om något. Gillar att allt är filmat i svart-vitt, inte ofta man får se det längre.
Otroligt många dialoger, vilket hela filmen går ut på egentligen.

Däremot finns det ju absolut ingen mening med filmen, fast det är väl kanske hela idén med den. Den var rolig men också löjlig och går lite till överdrift. Men Jeff Anderson är hur klockren som helst, riktigt bra insatts från honom. Resten av skådespelarna är ju inte mycket att hurra över. Musiken är dessutom något som stämmer riktigt bra in i filmen, ingen speciell eller överdiven musik som försöker ta över delar av filmen.

Bra och snyggt gjort trotts den extremt simpla storyn. Underhållande och meningslöst. Värt att se.

zarischka

Kevin Smiths (i mitt tycke) absolut svagaste film. Den har inte alls samma charm, glädje och snygga punchlines som de övriga.

Ljud/Musik: 5 - Chewbacca!
Manus/Handling: 4 - Originellt och intressant.
Skådespelare: 3 - Velar, somliga är bra, andra inte.
Filmlängd: 4 - Jag vill ser mer!

Vang

erratic

oerhört smart film.. Kevin Smith är Gud inom film

The_Dude

Mallrats (1995)
Chasing Amy (1997)
Dogma (1999)
Stjärnor utan hjärnor (2001)
Clerks 2 (2006)
Clerks III (2022)