Dogma

Handling: En avlägsen släkting till Jesus har fått i uppdrag att stoppa två fallna änglar att ta sig tillbaka till himlen. Hon får hjälp av Rufus, den trettonde aposteln.

År: 1999
Alanis Morissette
Jeff Anderson
Brian O'Halloran

martin88

Hade förväntningar att få se en riktigt rolig film med en av mina favoriter Matt Damon. Istället fick jag se en oerhört löjlig film som varken är rolig, underhållande eller intressant. Satt och inväntade slutet redan efter en kvart. Jag kan verkligen inte se det roliga i denna filmen som annars har potential att bli rolig, jag menar kristendomen finns det ju hur mycket som helt att parodiera över som kan bli roligt. Se Life of Brian istället!

Jag kan känna att det är en hel del missad potential i den här filmen. Det största felet i filmen är att handlingen fokuserar på fel frågeställningar och den blir därmed väldigt ytlig och inte alls lika tänkvärd som man kunde hoppats.

Frågor om hurvida Jesus är svart eller vit eller om Gud är en kvinna eller inte är för mig helt ointressanta. Dessutom så är dom ytliga och tar bort fokus från de extentialla frågor som är intressanta. I övrigt är filmen mallad och därmed ganska förutsägbar, humorn är enkel och inte speciellt smart eller slående och skådespeleriet brister en del.

Med det sagt så var filmen rolig och underhållande, men förvänta er ingen djupare skildring om Gud och vår existens som filmen först kan ge ett sken av.

Laidan

Klockrent! En riktigt rolig komedi.

En rolig film redan från början...och till slutet. Får en stark 3:a

Sky_Pirate

Nej. Helt obegripligt att Mr Rickman kunde nedlåta sig till att vara med. Dock gör han som vanligt en utomordentlig insats. Vart tog dem andra skådesplearna vägen? :o

Social__Distortion

Dålig film. Godkännd pga okej skådespeleri, annars ingen höjdare. inte min typ. 2.a

martin88

Crocodile

Skit bra komedi men inte lika bra som de andra jay och silent bob filmerna.

Blade of metal

jay & silentbob är med i filmen. då e den bra

Clerks (1994)
Mallrats (1995)
Chasing Amy (1997)
Stjärnor utan hjärnor (2001)
Clerks 2 (2006)