Resident Evil - Afterlife

2,5

Handling: Världen ödeläggs av ett virus och gör offren till zombies, och Alice fortsätter nu sin resa för att hitta överlevare och sätta dem i säkerhet. En dödlig kamp med företaget Umbrella Corporation eskalerar och Alice får oväntat hjälp från en gammal vän. En ny ledtråd leder Alice och hennes följeslagare till Los Angeles, men när de kommer dit har zombies tagit över staden - och en dödlig fälla väntar...

Finns även i 3D-version.

År: 2010
Regissör: Paul W.S. Anderson
Originaltitel: Resident Evil: Afterlife
Alternativ titel:Resident Evil 4 (söktitel )
Alternativ titel:BioHazard IV: Afterlife (Japan)
Ursprungsland: USA, Storbritannien, Tyskland
Längd: 01:37, 01:36, 01:33 (dvd)
Ingår i tema: Zombies

Kacey Barnfield
Sienna Guillory

Copyright Sony Pictures

Hook

Så hjärndöd att det är underhållande!

Milla är tillbaka som Alice i ett fjärde action laddat äventyr baserad på Capcoms spel serie 'Resident Evil'.
Denna gång så har Alice blivit mer mänsklig, T-viruset i hennes DNA är förstört och nu vill hon hitta den staden som har blivit en frizon från zombies och andra virus infekterad monster. Under en flygtur så stöter hon på en grupp som tagit skydd i ett högsäkerhets fängelse. Efter an lyckad landning på taket så upptäcker Alice att staden hon söker är en stor båt och att en är förankrad utan för fängelsets kust. Tillsammans med nyfunna överlevande så börjar Alice och company slåss sig igenom hörd efter hörd med människoätande monster och en gigantisk jätte med en yxa/järnhammare.

Filmen är mest inspirerad av 'Resident Evil 5' och det märks att Paul W.S. Andersson har haft lite fantasi när det gäller storyn och att följa mytologin i spelet finns inte kvar. Nu är det mer att så fort som möjligt få så mycket action och skräck med på 90 minuter av slow-motion och taskiga 3D effekter. Filmen fungerar som en hjärndöd zombie-killer film. Men den saknar substans och bakgrunds historik vilket gör att det blir segt och väldigt fort förutsigbart. Trots det så har vi många nya ansikten som är lovande Wentworth Miller som Chris Redfield är bara där som en kanin ut magikerns hat och man får en stor för aning redan efter 40 minuter att filmen slutar i en cliffhanger.

Paul W.S. Andersson säger att han är ett fan av spelen och vill göra ett troget jobb, jag kan säga att det närmaste som kommit spelen är första filmen från 2002. Den här filmen var snyggare, häftigare och mer blodigare än tidigare filmer, dock hade det varit mer häftigare om man sett mer gore och blod. Mesta dels i skådespeleriet stereotyp besatta efter skådespelarna; det är allt från hjältemodiga basketspelare till giriga Hollywood producenter. Det är segt och ointressant att se dem dö en efter en och desto mer som de försvinner desto mer anar man hemligheten bakom skeppet.

"Resident Evil - Afterlife" är en actionladdad hjärndöd film med bra effekter och häftiga miljöer som gör det till en mer 'Resident Evil'-känsla rakt igenom. Dock är skådespeleriet uselt och räddas knapt av taskig dialog och något dum och förutsägbar story. Den ända häftiga situationen är jätten med yxan, en helt slumpmässig karaktär som kommer in för att göra livet mer socker-surt för hjältarna.

Story: 1
Skådespeleri: 2
Regi: 2

Helhet: 2+

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning. Bättre än del 3.

tårtsmula

Rörig men ändå helt förutsägbar och totalt handlingslös helt enkelt, snygga acion sener räddade filmen från total katastrof. En riktig besvikelse!

Crocodile

Den är snyggt gjord på många viss men handling är inte alls genom tänkt, en del händelser i filmen är sjukt efterblivna. Där är scener i filmen som är coola men dem borde fokuserat mer på handlingen än att få fram coola fight scener. 3Dn var långt ifrån bra, då där bara var några få saker saker som såg ut att se snyggt gjort ut inom Afterlifes 3D. Är du ett Resident Evil fan så är det ett måste, annars så rekommenderar jag den inte.

Yasmin

Hade inga förväntingar alls. Tyckte inte om tredje filmen. Den här var helt ok. Fanns en del saker som jag dock störde mig på.

Sweet_Jenny

Mycket bra och spännande film! Såg den på bio med pojkvännen. Vilken upplevelse med 3D. :) Min pojkvän och jag hade spelat spelet tillsammans också, så vi kände igen en del "saker".

Hook

Så hjärndöd att det är underhållande!

Story: 1
Skådespeleri: 2
Regi: 2

Helhet: 2+

Biopremiär: 2010-09-17

Resident Evil (2002)
Resident Evil - Apocalypse (2004)
Resident Evil - Extinction (2007)
Resident Evil - Retribution (2012)
Resident Evil - The Final Chapter (2017)