Resident Evil - Apocalypse

Handling: Efter att med en hårsmån ha undkommit fasorna i den
underjordiska anläggningen, kastas Alice (Milla Jovovich) in i ett rasande krig mellan levande och odöda - den här gången ovan jord. Raccoon City är satt i karantän och Alice slår sig ihop med ett gäng elitsoldater ledda av Jill Valentine och Carlos Olivera. De har fått i uppdrag att rädda den försvunna Angie - dotter till Dr Ashford som skapade det muterande viruset som härjar i staden.

Det blir en intensiv kamp mot tiden där de möter horder av blodtörstiga zombies, muterade hundar och den mest skräckinjagande fiende de någonsin ställts inför...

Regissör: Alexander Witt
Originaltitel: Resident Evil: Apocalypse
Ursprungsland: Tyskland, Frankrike, Storbritannien
Längd: 01:34, 01:38 (extended version)
Ingår i tema: Zombies

Sophie Vavasseur
Zack Ward
Matthew G. Taylor
Iain Glen

Copyright Sony Pictures Entertainment (SPE)

Vad hände???

Äntligen får man se den hett efterlängtade uppföljaren på suveräna "Resident Evil" och det visar sig, för mig, vara en av årets största besvikelser. Bra inledning, men sedan urartar scen efter scen och det blir riktigt larvigt. Den blir lite bättre mot slutet men hur mycket jag än vill så har jag svårt att ge mer än en stark tvåa. Som uppföljare är den ett misslyckande då stämningen från första filmen är som bortblåst. Känns som om filmskaparna ville för mycket.

Nya "Dawn of the Dead" är ett mycket bättre alternativ. Det här känns bara som en upphottad B-film. Imponerande effekter stundtals men annars är första filmen genomgående snyggare och häftigare.

Ett stort plus ännu en gång till vackra Milla Jovovich, som är den enda som kommer ur den här filmen med hedern i behåll. Hon är som klippt och skuren i rollen som Alice.

"My name is Alice and I remember everything."

Bra mycket bättre än filmen före, nu börjar det hända grejer säger jag då, nu känner jag faktiskt igen spelet i filmen, att få se Raccon City på film har jag väntat länge på, men som i filmen innan är det som vanligt hoppa, sparka, flyga och odödliga mänsker. Lite jobbigt, man tröttnar fort på det, men action finns det gott om i filmen.

Shadowfax

En helt okey actionrulle. Det handlade dock inte bara om zombier, utan andra slags monster med. Det är ganska bra fart i filmen och spänningen är helt okey, det jag stör mig på är att vissa som dör inte blir zombier, dom dör bara. Och ja, slutet med helikoptern får mig att undra.. hur klarar man sig utan en enda skråma? Men som sagt, helt okey actionfilm!

Brita

Ok rysare, fylld av action och zombies. Storyn var ok, men det är inte riktigt min sorts film så det blir godkänt.

andor

Action med bra effekter. Kan inte jämföra med spelet då jag inte har spelat det.

Shcookie

En mycket värdig uppföljare till den först Resident Evil. Manuset är tunnt precis som första, men den här filmen klarar sig ändå utmärkt. För det här är action när det är som bäst, med Alice i spetsen precis som förut. Synd bara att hon den här gången inte har den styliga röda klänningen.
Jill Valentine och Nemesis är två mycket bra nya saker i den här uppföljaren, gillade båda karaktärerna skarpt och Jill är precis som Alice en skönhet att skåda. Gillade skarpt hela Raccoon City i filmen, de många tomma gatorna och byggnaderna och allt det där. En mycket kuslig filmplats.

En rätt stark Trea. Se den om du gillade första Resident Evil.

den bästa delen enligt mej

movie-king

en fyra blir det eftersom den här var GRYM!

Jag tyckte att denna kändes väldigt kort. Inte efter hur lång den var, utan efter hur handlingen fortskrider. Men jag tycker att denna gick att se utan några större problem, och därför känns en trea som ett rättvist betyg.

Lovlinesss_3

Tycker att 1:an var mycket bättre den här blir bara för mycket.

Biopremiär: 2004-10-08

Resident Evil (2002)
Resident Evil - Extinction (2007)
Resident Evil - Afterlife (2010)
Resident Evil - Retribution (2012)
Resident Evil - The Final Chapter (2017)