Wallander - Luftslottet

Wallander - Luftslottet Köp filmen på CDON

Handling: Den tionde långfilmen med Krister Henriksson i rollen Kurt Wallander.

En äldre man kommer in på ett bankkontor i sällskap med sina tre morrande hundar. Mannen begär att få tömma sitt bankkonto på tjugo miljoner kronor. Kontant. Strax därefter hittas mannen och hans hundar döda och av de tjugo miljonerna finns inte ett spår. Misstankarna riktas snabbt mot mannens granne, men när även grannen och hans familj hittas döda leder spåren åt skilda håll. Kurt Wallander och hans handfallna kollegor inser snart att i stort sett vem som helst i det idylliska villasamhället Soldala kan vara mördaren de söker.

Regissör: Anders Engström
Originaltitel: Luftslottet
Alternativ titel:Wallander 10 - Luftslottet (Alternativ titel)
Alternativ titel:Wallander - Solängen (Alternativ titel)
Ingår i tema: Henning Mankell

Mats Bergman
Regina Lund
Fredrik Gunnarsson

vippkort

Blev faktiskt positivt överraskad av denna film. Helt klart en av dem bättre filmerna i serien. Jag tyckte att man visste flera gånger vem som var "boven i dramat" men detta ändras flera gånger under filmens gång. ´
Men något som faktiskt slog mig, som jag inte har tänkt på under tidigare filmer är att de helt plötsligt är en jävligt liten mordgrupp. Tidigare har ju karaktärerna Hansson, Svedberg och en del andra varit med.
En av karaktärerna är ju med i filmen Mastermind, men vart är den i resten av serien?

Noisome

Är själ fascinerad av seriemördare och har sett många filmer på temat. Detta är en av de bättre jag sett, inte konstig och dryg som de ofta brukar vara.

KIEFER

En av de bättre wallander-filmerna. Märks att de senare filmerna börjar bli av mer kvalité.

torulf

Förutsägbar med för mycket inbördes relationstjafs. Men bättre än många andra svenska deckare både inom serien och av andra författare.

Tyckte väldigt mkt om den här filmen faktiskt. Verkligen en av de bättre i serien. En femma!

Den var mycket bra. Bra insatser av skådespelarna med.

Dan banan

Hyffsad, en starkare tvåa säger jag.
Jag har inte alltid ett förlåtande för den här sortens regi, men jag är inte missnöjd.
Luftslottet är ett spännande och intresant kriminalmysterium.

Om man följer Wallander serien så uppenbarar sig nog ett högre betyg.

svart diamant

Ååååh, vad den var bra! klart den bästa Wallader-filemn jag har sett. man kunde själv vara med och fundera ut mördaren. mot slutet var det så spännande att jag troddejag skulle dö.

Filmpunkten-id: 11938

Wallander - Byfånen (2005)
Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Mörkret (2005)
Wallander - Afrikanen (2005)
Wallander - Mastermind (2005)
Wallander - Innan frosten (2005)
Wallander - Jokern (2006)
Wallander - Blodsband (2006)
Wallander - Den svaga punkten (2006)
Wallander - Täckmanteln (2006)
Wallander - Fotografen (2006)
Wallander - Hemligheten (2006)