Wallander - Mastermind

Handling: Den sjunde långfilmen med Krister Henriksson i rollen Kurt Wallander.

I Mastermind möter Kurt en gärningsman som har infiltrerat hela polisstationen, som mer eller mindre tvingas stänga igen under några få kritiska timmar. Gärningsmannen är överallt och ingenstans, likt ett virus som man upptäcker alldeles för sent.

Samtidigt försöker Kurt förstå kopplingen mellan Martinsons dotter Therese och den hängande kvinnan i Sjöbo. Och varför har man placerat ut ett avhugget dockhuvud i en åker vid Klamby?

Men den stora frågan är varför? Vad är det som ligger bakom hela den här stora iscensättningen, som måste tagit år av planläggning?

Regissör: Peter Flinth

Fredrik Gunnarsson
Mats Bergman
Douglas Johansson

slizy

Den bästa i Krister Henriksson-filmerna. En mycket bra svensk thriller.

Shitt vilken spänande film så BRA!!

Manda_

Nja , håller inte riktigt med er som gett denna film femmor och fyror . Rättare sagt , håller jag inte med er alls , men alla tycker olika , så även på denna punkten . Visst , en bra idé men det gäller att fullfölja idén helt ut . Det är för många frågetecken i denna film ; hur får man ut en männsika från ett sjukhus utan att någon ser det ? , Hur kan en männsika som suttit 15 år i fängelse ha så stor kunskap vad gäller överbevakningskameror ? Dessa frågor , eller missar av manusförfattaren räcker för att den här filmen ska få ett någorlunda lågt betyg . Bör nämnas är dock att skådespeleriet är VÄLDIGT bra från vissa håll och att spänningen ändå finns där !

Bästa Wallander filmen med Krister Henriksson. Fullproppad med action och spänning även om denna film inte är så verklighetstrogen så är den bra.

detta e den bästa filmen av wallander helt klart

Charley

Fånigt, töntigt och tröttsamt! Krister Henriksson är verkligen sämst som Wallander. Han är stel, låter stel och ser inte ut att trivas. Rolf Lassgård är mycket bättre som Wallander. Handlingen i denna film är däremot ruggigt bra, fast många av huvudrollsinnehavarna borde ha bytts ut. Johanna Sällström låter fejkad när hon pratar t.ex. Filmen hade blivit perfekt - om Lassgård haft huvudrollen.

Dan banan

Jag, likt de flesta finner Matsermind som den mest lyckade Wallander filmen.
Suveränt manus och en tät spänning.
Skådespelarna sviker inte för en sekund.
Det enda man kan bli gnetig över är väll att det blir en aning förutsägbart.

Överlag önskar jag att vi fick se fler såpass väbyggda kriminalare inom svensk film.

Imponerande.

redlefto

om du gillar humor med ben stiller så se denna film!

madeleine_g

Faktiskt en av de bästa wallander filmerna som annars brukar vara väldigt tråkiga. Men den får faktiskt godkänt eftersom den mot slutet är väldigt spännande:D

Halloween_fan

Såg den på bio, och filmer är alltid bättre på bio, även fast det ät tre år sen.

Sen dess hade jag inte sett mastermind, men nu, tre år senare, och även jag tre år äldre, tycker jag inte alls detta är så spännande som jag tyckte då.. Eller okej, scenerna från sjukhuset är ganska obehagliga =(

Biopremiär: 2005-12-16

Wallander - Innan frosten (2005)
Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Mörkret (2005)
Wallander - Afrikanen (2005)
Wallander - Byfånen (2005)
Wallander - Täckmanteln (2006)
Wallander - Fotografen (2006)
Wallander - Jokern (2006)
Wallander - Blodsband (2006)
Wallander - Luftslottet (2006)
Wallander - Hemligheten (2006)
Wallander - Den svaga punkten (2006)