Wallander - Byfånen

2,5

Handling: Den andra långfilmen med Krister Henriksson i rollen Kurt Wallander.

En man med långa flätor och en indianfjäder i håret kliver in på en bank med något som ser ut som en bombattrapp runt sin hals. Mannen, som i allmänhet kallas för Planet-Göran och påstår att hans pappa heter Sitting Bull, är lite av bygdens byfåne. Planet-Göran anses vara fullständigt harmlös och ofarlig och tas därför till en början inte på stort allvar. Men snart inser alla berörda att det som ser ut att vara en bomb-attrapp inte är en attrapp - byfånen menar allvar.

Regissör: Kjell-Åke Andersson

Toni Rhodin
Anette Lindbäck
Stina Ekblad

tessan81

En finurlig historia nystas upp i och med bankrånet som byfånen Göran genomför. En del logiska luckor i tekniska delar av filmen, får mig att småle lite överseende. Det är inte särskilt spännande men ändå underhållande med bra skådespelare som Anders Ekborg och Johan Rabaeus.

redlefto

hollywood, noll handling och massor av pang pang, nja ite ens samuel l jacksson fick filmen att bli bra

madeleine_g

Ush tråkigare film finns inte

e_mange

Jag gillar logiken i den här filmen. även om wallander brukar vara rätt be, så är det bra skådisar,

Angelus

En grym svensk kriminal-film, bra story, bra skådespeleri, Henriksson är mycket bra som Kurt Wallander, Johanna Sällström e bra som Linda Wallander, Ola Rapace e värdelös som Stefan, spännande film aning seg överraskande slut

Dackell

Helt ok film, Anders Ekborg är faktiskt överraskande bra...Det som stör en och som också är ett problem i nästan alla filmerna är luckorna i filmen som inte riktigt går ihop. Känns tyvärr att dom haft för bråttom! Anders komiska roll drar ändå inte upp den till en tvåa.

slizy

Den får godkänt men den är tam. Bland dem sämsta i denna serie av Wallander-filmer.

Venschla

Spännande och läskig, precis som alla andra Wallanderfilmer...

Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Afrikanen (2005)
Wallander - Mörkret (2005)
Wallander - Innan frosten (2005)
Wallander - Mastermind (2005)
Wallander - Täckmanteln (2006)
Wallander - Fotografen (2006)
Wallander - Hemligheten (2006)
Wallander - Luftslottet (2006)
Wallander - Blodsband (2006)
Wallander - Den svaga punkten (2006)
Wallander - Jokern (2006)