Wallander - Jokern

Wallander - Jokern Köp filmen på CDON

Handling: Den tolfte långfilmen med Krister Henriksson i rollen Kurt Wallander

För Malmöpolisen vittnar Carina Olsson om knarkuppgörelser som ägt rum på hennes restaurang. Hon gör det på villkoret att få skyddad identitet. Två dagar senare hittas Carina skjuten med tre skott - två i huvudet och ett i ryggen. En regelrätt avrättning som Carinas sjuåriga dotter Cleo dessutom blir vittne till. Cleo lyckas dock undkomma och hamnar på sjukhus i ett apatiskt tillstånd.

Mordet sker i utkanten av Ystad och därmed är det ett fall för Kurt Wallander och hans kollegor. I och med att fallet visar sig ha kopplingar till Malmös undre värld får Ystadspolisen hjälp med utredningen av malmöpolisens Frank Borg, en polis med minst sagt tvivelaktiga arbetsmetoder.

För kriminalinspektör Stefan Lindman, som redan innan fallet Carina visat tecken på obalans, kommer samarbetet med Frank Borg innebära en resa till helvetet tur och retur. Frank lär Stefan vad det innebär att ställa upp för en kollega. I alla lägen.

Regissör: Stephan Apelgren

Marianne Mörck
Mats Bergman
Jakob Eklund

Ram

Inte den bästa Wallander filmen man set men den är se värd. Tycker att Jacob Ekvall tar lite för stor plats i filmen. Det känns nästan som om har bär upp hela filmen.

puppydog097

Jättebra film! En av de bästa i samlingen. Ola Rapace och Jakob Eklund gör de bästa insatserna i filmen!
Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att Frank Borg är gay! När Stefan följer efter Frank hem till advokaten för att stoppa honom så tittar Frank på honom med lust i ögonen!

Orsaken till att jag tycker den är bra är att den inte är så uppenbar i handlingen utan det tar lång tid innan man kommer på vem som är mördaren. En stark femma!

KIEFER

Svag trea. En lite halvdan film i serien enligt mig. Jakob Eklund gör dock en bra prestation som lyfter en del.

slizy

Inte någon bra Wallander film då det aldrig infinner sig någon direkt spänning. Bästa insatsen tycker jag att Jakob Eklund gör medan Krister Henriksson inte alls får så stort utrymme här.

En bra film men inte så spännande. Inte en av de bästa direkt men bra skådespelarinsatser.

En av de bättre filmerna i serien, helt klart sevärd!

Dackell

En av dom bättre filmerna i serien. Jakob Eklund gör det riktigt bra i den här filmen. Krister Henriksson, Ola Rapace och Johanna Sällström går på rutin och gör det mycket bra. en Stark 3

Dan banan

Inte den pjåkiga sorten av Wallander.
Jokern är rätt så hyffsad faktiskt, trotts att jag inte kan få det att överträffa en trea.
Jakob Eklund är ju aldrig fel att ha med, tråkigt nog känns han ovanligt stereotyp.

Jag avslutar det kompakt som jag gjort måmnga gånger tidigare.
Gillar man Wallander så.

Wallander - Afrikanen (2005)
Wallander - Mörkret (2005)
Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Byfånen (2005)
Wallander - Innan frosten (2005)
Wallander - Mastermind (2005)
Wallander - Hemligheten (2006)
Wallander - Den svaga punkten (2006)
Wallander - Fotografen (2006)
Wallander - Täckmanteln (2006)
Wallander - Luftslottet (2006)
Wallander - Blodsband (2006)