Wallander - Mörkret

Handling: Den fjärde långfilmen med Krister Henriksson i rollen Kurt Wallander

På en mindre landsväg i det vackra, skånska landskapet står en vit Volvo 740 kombi parkerad. I barnstolen sitter ett litet barn, ingen vuxen syns till. Området söks av men ingen hittas och barnet tas om hand av det sociala. Barnets pappa anmäls som försvunnen medan barnets mamma en längre tid suttit apatisk på en psykmottagning ända sedan deras tonåriga dotter tagit sitt liv.

Fallet hamnar på Linda Wallanders bord nu när Kurt stigit åt sidan för att vila och ta hand om sin sviktande hälsa. Det blir ett fall som kommer att beröra Linda på djupet när det visar sig att barn skrupellöst luras, utnyttjas och förnedras utan att ha en chans att göra något åt sin situation.

Aldrig förr har Linda var så fast besluten att lösa ett fall. Till sin hjälp har hon sin sambo och kollega Stefan Lindman. Men även Kurt Wallander dras ovetande och ofrivilligt in i fallet efter att han till synes utan anledning blivit utskälld för att vara en gubbjävel av en för honom främmande trettonårig tjej. En ung tjej vars sargade själ ropar på hjälp.

Regissör: Stephan Apelgren

Anja Schmidt
Siw Erixon
Diana Iskra

Dan banan

Jag är inget Wallander fan men jag tycks vara lättflörtad när der gäller svesnka deckare.
Det är intressant och väl dugligt i mina ögon.
Framförallt väldigt rörande moment dyker upp stundvis och det räknas till färgen.
Henriksson med fler är duktiga skådespelare och det bör nämnas också.

En trea. Måttligt Bruklig till kvällen.

tessan81

En försvunnen man, vars tonårsdotter har begått självmord för över 1 år sedan, är upprinnelsen till en ganska komplex historia. Man får möta många karaktärer i den här filmen som i olika grad uppträder misstänkt. Det är en modern kriminalhistoria som tar upp aktuell problematik, t ex att tonårstjejer som mår dåligt ligger i riskzonen för att utnyttjas. De lösa trådarna knyts ihop bra och det är spännande på slutet. Dessutom får vi veta lite mera om far och dotter Wallanders bakgrund.

Bra skådespelare i alla birollerna; t ex Per Morberg, Kajsa Ernst, Tomas Norström och Jan Åström.

martin88

En av de bästa i Wallander-serien. För en gångs skull gör skådespelarna i birollerna ganska bra insatser, däremot tycker jag Sällström stundtals överspelar väldigt mycket. Manuset är bra och gripande och det känns tyvärr som att det mesta skulle kunna hända. En relativt stark 3:a!

Milla86

Wallander har alltid lyckats fängsla mig på ett sätt som Beck aldrig gjort. Det här är en perfekt söndagsfilm att ligga i soffan och slötitta på.

Själva historien är hemsk med de unga flickorna som utnyttjas av folk inom skolan. Jag kan tycka att det känns lite fånigt med svenska polisfilmer, men den här funkar.

Något som förbryllar mig är att filmerna utspelar sig i Skåne, men inte någon pratar skånska!

En bra film...får en 3:a

e_mange

Gillar ju thrillers, så även den här även om det inte är den högsta kvaliten på wallander filmerna.

Jag blir förbnnad när jag ser denna filmen, men den är så himla bra! En av de bästa i serien.

Dan banan

Det är intressant och väl dugligt i mina ögon.
Henriksson med fler är duktiga skådespelare och det bör nämnas också.

En trea. Måttligt Bruklig till kvällen.

chokladberoende87

Lika bra som de andra Wallanderfilmerna så klart!

martin88

Wallander - Bröderna (2005)
Wallander - Byfånen (2005)
Wallander - Innan frosten (2005)
Wallander - Afrikanen (2005)
Wallander - Mastermind (2005)
Wallander - Täckmanteln (2006)
Wallander - Fotografen (2006)
Wallander - Blodsband (2006)
Wallander - Luftslottet (2006)
Wallander - Hemligheten (2006)
Wallander - Den svaga punkten (2006)
Wallander - Jokern (2006)