Saw V

2,5

Handling: Hans budskap är rättfärdigt. Hans kärlek är evig. Hans gåva är livet. Med alla döda och ruttnande i sina gravar är det upp till utredaren Hoffman att ta över Jigsaws mordlystna traditioner. När Hoffman inser att hans identitet kan komma att avslöjas måste han ta till all sin kunskap och slughet som polis för att spåra upp allt och alla som kan avslöja honom. Leken med döden får en ny skepnad och gränserna tänjs ut ytterligare.

År: 2008
Regissör: David Hackl
Originaltitel: Saw V
Alternativ titel:Saw 5
Längd: 01:32, 01:28 (BluRay)
Julie Benz
Athena Karkanis

Copyright Lionsgate

Hook

JIGSAW ÄR DÖD!

Efter tre uppföljare så är nu ändå dags att avsluta serien med nummer fyra. Men icke, Saw 5 är mer eller mindre ännu en städa upp- uppföljare där man får följa händelserna genom hela Saw-serien fram till det bittra cliffhanger slutet.

Ny regi av David Hackle (som varit productions designer för Saw 2-4) gör ett hyfsat försök att ersätta tidigare regissören Darren Lynn Bousman (Saw 2-4, Repo: Genetic Opera) Hackle ger dock serien en sorts nyovation med mer story och bakglimtar av det förflutna inom Jigsaws liv och händelser som leder upp till vad som försiggår i Saw 5. Det typiska med serien är att just med Saw 5 så måste man ha sett dom tidigare filmerna, från 1-4 speciellt 4 allafall för det verkar som om man har fokuserat på att göra uppförlare på hela serien (exempel: Saw 3 var en uppföljare på både Saw 1 & 2 etc) det blandar det som har hänt o-kronologiskt och urbota dumt.

Saw 5 är bara en blandad thriller med polis-thriller och Saw/Torrterings-thriller man blandar det med fällor och blod och hyfsat bra effekter. Precis som Saw 4 har denna del inget nytt att komma med, förutom det numera TM-förklarade slutet. Det blod skrik och hemska skådespelare och sen blir allt svart och man lämnas åt slumpen och hoppas att serien är slut. Det är inget kul längre att se dom här filmerna. Ända andlendningen att se dom är för att se hur långt Twisted Pictures är beredda att gå... om det är så, så kommer vi nog se Saw 20 om 14 år...

Story: 1+
Skådespeleri: 2-
Regi: 2+

Helhet: 2-

Dan banan

Bär inte lusten att engagera mig i serien, vilket resulterar att jag finner Saw 5 väldigt rörig och luddig.
Man klipper från tidigare scenarion hit och dit och förväntar sig att tittarna ska hänga med i svängarna.
Tydligen har det inte nått fram att folks intresse är avslaget i dagens läge.
Uppföljarna är grötiga försök till upplevelser.

Atmosfären är uttorkad.

Klaus Kinski

Måste vara den sämsta dynga som kommit ur det Hollywoodska skräckträsket. Är det bara jag eller är den här filmen totalt obegriplig? Den hoppar fram och tillbaka i tid som en annan DeLorean. Dessutom ser de två manliga huvudrollsinnehavarna ut som utdaterade porrskådisar och fotot påminner om Melrose Place sämre dagar. Se den inte, se den inte, se den inte.

En film i raden, men inte mycket sämre än de tidigare uppföljarna. Den kanske kändes lite rörig ibland, men jag tycker att det blev ganska klart ändå mot slutet.

Bästa Saw filmen. Helt suverän. Fantastiskt bra helt n
enkelt.

Noisome

Det går utför för saw-filmerna. Den duger att titta på, fast mest egentligen för att det är saw.

Allt är fortfarande väldigt bra, men det är tydligt att detta är filmseriens sämsta del. Känns som om man till vissa delar greppar efter halmstrån. Dock oerhört välgjord och spännande.

heroin

Värdelöst är allt jag har att säga om detta...

Christiian2

Tänkte totalsåga denna och sätta en 1a på den men det får bli en riktigt svag 2a pga av de nya fällorna. inget jag ser om.

trodde först det va en tvfilm men nej regin va urusel och det bara tuggas på ..nån dör hit och nån dör hit..snark på detta.

svag 1 om man nu kan ge det?

Biopremiär: 2008-11-07
Filmpunkten-id: 19356