Saw 3D

Handling: Leken är inte över då fler kommer att ställas inför seriemördaren Jigsaws arv med större fällor. En stödgrupp för Jigsaw-överlevare bildas, men i gruppen finns det fortfarande mörka hemligheter som skall upplysas med ett nytt spel av mördaren. Samtidigt som Hoffman och Jill Tuck strider över Jigsaws arv...

År: 2010
Regissör: Kevin Greutert
Originaltitel: Saw 3D
Alternativ titel:Saw 7 (söktitel )
Alternativ titel:Saw 3D: The Final Chapter (bluray-titel)
Ursprungsland: USA, Kanada
Ishan Morris
Elizabeth Rowin

Copyright Scanbox

Frida_OSX

hmm... bästa 3D filmen jag sett. snygga effekter, snygga och snitsiga fällor, bra skådespeleri, bra miljöer, dålig story. vi har alla njutit av Saw serien, och visst, de är bra och snygga, men storyn håller sig inte längre. Filmerna är fristående och känns som en never ending story och då blir det bara segt. massa ny information delges i filmen som inte hade behövt uppdagas över huvud taget.
första scenen blir lite halvt avkapad, det finns inget redigt polisarbete i filmen, utan den riktar in sig mer på "offren" vilket kanske är allt som finns kvar att arbeta med så här långt in i en filmserie.
jag både älskar och hatar den samtidigt, men vad kan man göra annat än beundra the beautiful mind of John Kramer.
en velig 4:a

Man mår verkligen illa av att se filmen. Tyvärr kommer inte 3D effekterna riktigt till sin rätt. Jag tycker det kunde ha varit betydligt mer sådana effekter. Jag som tidigare bara sett ettan och tvåan fascineras av alla scenerna trots att jag samtidigt mår dåligt av att se dem.
Men man dras verkligen med i filmen och det är svårt att inte börja tänka hur man själv skulle agera i liknande situationer.

Den förhoppningsvis sista filmen får en 2:a av mig. Det känns som att sättet man försöker binda ihop denna med tidigare filmer börjar bli lite för mycket. Det räcker nu.

jsmedlof

Värdelös film, ingen 3D effekt alls och den var helt bränd.

Hook

"Saw" sågar vidare i 3D

Mycket har man varit med om i den senaste sex olika delarna i Jigsaws pussel som slutligen får en avslutning och rättvis behandling. Efter att gjort bort sig med del 5 och återhämtat sig något mer med del 6 så är del 7 sista kapitlet. Lever det upp till alla fans belåtenhet?

Svaret kan variera då mycket i början är bra, de första fällorna i filmen blir överraskande bra och går tillbaka till de två första filmerna. Skådespeleriet är en helt annan sak, några är bra andra är helt borta. "Saw"-filmerna har gjort sitt och det märks att man belagt extra mycket tid på effekterna istället för manuset. Storyn känns ihop klippt i början och tar en väldigt snabb törn mot slutet i ett mer rappa på tempo som gör det hela lite för enkelt och dumt.

Hur är då "Saw VII" i 3D, det fungerar bra och det som märks mest är hur lite tid film-besättningen haft till att studera 3D-tekniken. 3D effekten hjälper inte någon film och att avsluta en film serie som skulle ha behövt det från första början känns bara onödigt och sorglit beslutat för att rädda intäkterna från en döende serie. Det känns som om producenterna har låtit filmen sista en Jigsaw fälla för att sedan låta den dö en långsam död på biograferna.

Kortfatta är sista delen mer en avslutande film än någon av de tidigare filmerna, den går tillbaka till andra delar i serien och man får återse några härliga gore och blod splatter scener från originalet. Skådespeleriet suger och det är mindre viktigt i en sån här film som bygger på blod och äckel effekter, måste medge dock att "Tand"-sekvensen fick mig att blunda. Men med överblick på hela serien så är nog sista delen en del i den senaste trilogin. Sist 'Saw' var så här bra var i "Saw III". Misströsta dock inte vi kommer inte se någon mer Jigsaw de närmaste åren och vi kommer inte sakna hans lekar.

story: 3-
skådespelare: 1+