Saw

3,7

Handling: Adam och Dr. Lawrence Gordon vaknar upp fastkedjade i var sitt hörn av ett rum med en död kropp mellan sig. De inser att de fallit offer för den seriemördare som gjort sig känd genom att iscensätta situationer där människorna - brickorna i spelet - tvingas döda varandra eller sig själva. Jagade av tiden inser de att de måste göra sitt val för att ta sig ur denna mardröm.

Regissör: James Wan
Makenzie Vega
Alexandra Bokyun Chun
Avner Garbi

Copyright Lionsgate

Filmen är ett mästerverk i samma anda som The Shining. Som all bra skräck säger den en hel del om hur människan beter sig i fruktansvärda situationer. Filmen kräver en stunds analys efteråt för att förstå allting. Miljön är superb och Cary Elwes levererar helt och fullt trots att han är en ganska okänd skådespelare. Denna och Phonebooth är sannolikt de bästa thrillers jag sett. Saw är inte en rysare - den är så mycket mer än det. En av de mest djävulskt smarta filmer jag sett. Solklar femma till denna fantastiska film.

martin88

Jag brukar ha svårt för skräckfilmer men denna var väldigt bra gjord. Många scener är mer spännande än läskiga, vilket passar mig bra, även om några scener var riktigt obehagliga. Skådespelarna göra bra ifrån sig och manuset var välarbetat. Några smarta vändningar höjer också filmen till en 4:a!

Zirgo

Äntligen en rysare som är värd att se på utan att man börjar småskratta i scenerna. Bra filmat med trovärdiga skådespelare och ett manus som är iderikt. Konceptet med en man som ger folk ett ultimatum, att leva eller dö, känns fräscht och samtidigt.

saw-filmerna är bra, men inte min typ av skräckis

Älskar Saw. Älskar alla Saw filmer faktiskt även om tvåan och femman är bäst

mrPiteBam

såg filmen för nån dag sen, och tyckte den var sjukt bra. Men man måste ju se dom andra filmerna för att förstå handlingen. en av dom bästa skräckisar jag sett

Obehagligt!! Jag ryser bara jag tänker på att det lika gärna skulle kunna hända på riktigt.

Christiian2

En riktigt bra och smart skräckfilm fast uppföljarna är riktigt dåliga. tycker denna är riktigt bra för att den är smart och har en riktigt bra handling, det får bli en stark 4a från mig.

den enda riktigt bra film i saw filmen..tycker miljön och hela filmen e skitig men den får ingen femma för ja kunde listat ut slutet men och andra sidan har ja sett den för många gånger hehe

medel 4

SassaBassa

Denna filmen tycker jag är perfekt, dock krävs det nästan att man ser alla filmerna för att förstå vad den egentligen handlar om.

Biopremiär: 2005-02-18

Saw II (2005)