Topplista svenskt

1. Körkarlen

Victor Sjöströms berömda stumfilmsversion från 1920 av Selma Lagerlöfs klassiska roman. Berättelsen om David Holm som hamnat bland samhällets bottenskikt. När Körkarlen kommer för att hämta honom på nyårsnatten inser han att han måste ta emot den hjälp slumsystern Edit ville ge honom, och förstår allt det onda han gjort sin familj...

Regi: Victor Sjöström
Skådespelare: Victor Sjöström , Hilda Borgström , Tore Svennberg, Astrid Holm

2. Morden

Ett lik hittas i en blindgång i ett gammalt vattenfyllt schakt på Skärsö, en gammal militärö i Stockholms skärgård. Fyndet visar sig ha kopplingar till kriminalkommissarie Cege Ljungs första fall för nästan 25 år sedan.

Regi: Anders Engström
Skådespelare: Kjell Bergqvist, Annika Hallin, Jens Hultén , Cecilia Nilsson

3. Torka aldrig tårar utan handskar

Det är 1980-tal och de allra modigaste bögarna har börjat resa sig för ett liv i frihet. Rasmus flyr trångsyntheten i Koppom och flyttar till Stockholm där han möter kärleken i Benjamin. En tid av lycka tar sin början samtidigt som unga män börjar magra av, tyna bort och dö. Aids har drabbat Stockholm.

Regi: Simon Kaijser Da Silva
Skådespelare: Adam Lundgren, Adam Pålsson , Björn Kjellman , Simon J. Berger

4. Tusenbröder

Miniserie i fem delar. Jan "Hoffa" Lenhoff startar en målarfirma tillsammans med sina två vänner Niklas och Hamid. Firman går till en början bra och jobben strömmar in. Efter ett tag visar det sig emellertid att ingen av grabbarna har något sinne för ekonomi och affärer. De blir skyldiga folk pengar och Hamid föreslår att de ska råna en bank.

Regi: Erik Leijonborg
Skådespelare: Ola Rapace, Shanti Roney, Sofia Helin, Krister Henriksson

5. Raskens

Efter ett fylleslag slår drängen Gustav Karlsson sin husbonde på käften. För att slippa straff tar han värvning som soldat och tar sig namnet Rask. Vi får sedan följa hans liv tillsammans med hustrun Ida och deras barn i 1800-talets Småland. Deras tillvaro präglas av glädjestunder men även av fruktansvärda tragedier. Miniserien Raskens är baserad på Villhelm Mobergs berömda och folkkära roman med samma namn.

Regi: Per Sjöstrand
Skådespelare: Sven Wollter, Micha Gabay, Gurie Nordwall, Viveka Seldahl

6. Ted - För kärlekens skull

En film om en av vår tids största artister Ted Gärdestad och hans bror Kenneth. Ted handlar om kärleken till musiken och om en stark brodersrelation. En färd genom 1970-talets glans och berömmelse till 1980-talets dolda period och 1990-talets comeback.

Regi: Hannes Holm
Skådespelare: Adam Pålsson , Peter Viitanen, Happy Jankell, Jonas Karlsson

7. Dom kallar oss Mods

Under ett kvarts sekel följde Stefan Jarl Kenta, Stoffe och deras polare med kameran - genom deras liv och många gånger bokstavligen fram till gravens rand.

Regi: Jan Lindkvist, Stefan Jarl
Skådespelare: Gustav 'Stoffe' Svensson, Stefan Jarl, Kenneth 'Kenta' Gustafsson

8. Graven

Fyra människor hittas mördade. Deras skelett ligger brända och täckta av osläckt kalk i en grav mitt ute i ödemarken. Kriminalinspektör Cege Ljung (Kjell Bergqvist) får i uppdrag att sätta ihop en specialgrupp
som skall utreda fallet. Specialgruppen består av fem udda personligheter som tvingas bo tillsammans på en båt för att kunna vara nära mordplatsen.

Inget ärsom det ser ut när specialgruppen kämpar för att lösa fallet. Graven är en mordgåta med mörka underströmmar, grotesk grymhet och smygande hot.

En miniserie i åtta delar.

Regi: Mikael Marcimain
Skådespelare: Göran Ragnerstam , Kjell Bergqvist, Cecilia Nilsson, Peter Andersson

9. Nybyggarna

Fortsättningen på Utvandrarna utspelar sig i USA. Ibland skymtar västernmiljön som vi känner den från andra filmer, främst i guldgrävaravsnittet, men oftast håller sig berättelsen kring Karl Oskar och Kristina och vi får en helt ny bild, vardagsvarianten, av nybyggarlivet.

Regi: Jan Troell
Skådespelare: Max von Sydow, Liv Ullmann, Eddie Axberg, Pierre Lindstedt

10. Den enfaldige mördaren

Sven är harmynt och kallas "Idioten" eftersom folk har svårt att förstå vad han säger. När Svens mor dör, ackorderas han ut till den grymme fabrikör Höglund. Höglund använder Sven som oavlönad dräng och låter honom bo i ladugården.

Regi: Hans Alfredson
Skådespelare: Stellan Skarsgård , Maria Johansson, Hans Alfredson, Per Myrberg

11. Resan till Melonia

Välkommen till den vackra paradisön Melonia. Här bor trollkarlen Prospero med sin dotter Miranda, albatrossen Ariel, den snälle trädgårdsmästaren Caliban och alla deras vänner. En bit därifrån ligger den onda, sotsvarta ön Plutonia, där de penninghungriga fabrikörerna Slug och Slagg härskar. I deras fabriker sliter barnarbetarna som hålls fångna på Plutonia. När den spännande historien börjar har Slug och Slagg börjat intressera sig för Prosperos vackra ö - MELONIA!

Regi: Per Åhlin
Skådespelare: Hans Alfredson, Tomas von Brömssen , Allan Edwall, Olle Sarri

12. New York Waiting

Ett romantiskt drama som följer Sidney under ett par dagar av väntan på att återförenas med den stora förlorade kärleken. På vinst och förlust har Sidney skickat en flygbiljett till Coreen i förhoppningen att hon ska möta honom i New York. Under en dag av väntan i New York träffar Sidney av en händelse Amy, som just har brutit upp från ett dåligt förhållande och bara väntar på att åka hem till San Francisco. Sidney och Amy tillbringar en dag tillsammans.

Regi: Joachim Hedén
Skådespelare: Chris Stewart, Annie Woods, Katrina Nelson, Don Wildman

13. Rännstensungar

Handlar om den föräldralösa lilla flickan Ninni. Ninni är lam och bor hos den fattige konstnären Johan Fahlén. Han drömmer om att tjäna mycket pengar på sin konst så han kan ta med Ninni ut på landet. En socialassistent kommer på besök men allt verkar okej och hon blir nära vän med Ninni och Fahlén. Allt verkar ordna sig om det inte hade varit för en stöld som kommer vid en olycklig tidpunkt.

Regi: Torgny Anderberg
Skådespelare: Cornelis Vreeswijk, Anita Lindblom, Monica Zetterlund, Karin Falck

14. Leif

I det lilla brukssamhället slår insändaren i lokaltidningen ner som en bomb. Signaturen Leif påstår att ortens vapentillverkare Rotum exporterar vapen olagligt. Rotums VD får en chock, vilken fräckhet!

Regi: Claes Eriksson
Skådespelare: Anders Eriksson, Kerstin Granlund, Claes Eriksson, Knut Agnred

15. En komikers uppväxt

Miniserie baserad på Jonas Gardells roman med samma titel. Hur jävligt kan det vara att gå i sjätte klass? Hur mycket är man villig att betala för att bli accepterad? Hur kan man, som vuxen, leva med sitt beteende som tolvåring? Hur djupt sitter spåren?

Regi: Jonas Cornell
Skådespelare: Björn Kjellman , Jakob Eklund, Gunilla Röör , Pia Johansson

16. Hon dansade en sommar

Nybakade studenten Göran reser till sin farbrors gård på landet för att vila ut. Där blir han förälskad i grannflickan Kerstin och de upplever en tid av ljuv lycka trots prästens fördömande ord.

Regi: Arne Mattsson
Skådespelare: Edvin Adolphson, Ulla Jacobsson, John Elfström , Folke Sundquist

17. Mannen på taket

En man ligger sjuk på Sabbatsberg sjukhus. Han hade varit polis och alltid varit en hård man. En natt blir han brutalt mördad. Kommissarie Beck och Einar Rönn kopplas in på fallet. Medan sökandet efter en tänkbar gärningsman kommer plötsligt rapporter om att en desperado har placerat sig på ett tak och skjuter vilt omkring sig...

Efter Sjöwall/Wahlöös kriminalroman "Den vedervärdige mannen från Säffle".

Fundamentet i Widerbergs filmsyn var realism och sanning. "Mannen på taket" är enligt hans ideal inspelad på plats och i en pseudodokumentär stil som bidrar till den starka autenticitet[...]

Regi: Bo Widerberg
Skådespelare: Carl-Gustaf Lindstedt, Sven Wollter, Thomas Hellberg, Håkan Serner

18. Mannekäng i rött

Deckarparet Hillman utreder fallaet med den röda mannekängen som försvunnit från modehuset La Femme. För att kunna infiltrera miljön tar Kajsa Hillman plats som mannekäng. Snart visar det sig att intrigerna är många och att spåren leder åt många olika håll. Och vem är den mystiska damen med katten?

Regi: Arne Mattsson
Skådespelare: Karl-Arne Holmsten, Annalisa Ericson, Lena Granhagen, Nils Hallberg

19. En man som heter Ove

59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek.

Regi: Hannes Holm
Skådespelare: Rolf Lassgård , Bahar Pars, Ida Engvoll, Chatarina Larsson

20. Utvandrarna

Jan Troell återberättar Vilhelm Mobergs romansvit om Karl Oskar och Kristina. Om svält i Sverige och drömmar om Amerika, och resan dit, till det förlovade landet. Filmen inleds med några ord av Troell.

Regi: Jan Troell
Skådespelare: Max von Sydow, Liv Ullmann, Eddie Axberg, Svenolof Bern

21. Den nya människan

En film om en svart fläck i den svenska historien som det sällan talas om. Och om Gertrud, en stark och levnadsglad 17-åring som vågar ifrågasätta den svenska moralen och den ibland blinda strävan efter ett välfärdssamhälle 1951.

Den nya människan är baserad på verkliga händelser.

Regi: Klaus Härö
Skådespelare: Julia Högberg , Maria Lundqvist, Lo Kauppi, Ellen Mattsson

22. Glappet

Miniserie om de femtonåriga Ella och Josefin som tröttnar på alla barnsliga killar och hellre skaffar sig mogna män.

Regi: Peter Schildt
Skådespelare: Julia Dufvenius, Katharina Cohen, Göran Ragnerstam , Dag Malmberg

23. Skrotnisse och hans vänner

Mitt i den lilla staden ligger Skrotnisses skrotgård. Där huserar Skrotnisse och hans son Kalle. Skrotnisse och Kalle tar dagen som den kommer och lever ett ganska behagligt liv på sin skrot. De umgås gärna med sin gode vän eremiten och uppfinnaren Bertil Enstöring, som har en underlig förmåga att ständigt hamna i trångmål. Särskilt med en filur som heter Ture Björkman. Ture är på jakt efter en bok i vilken Bertil har skrivit ner alla sina fiffiga uppfinningar. Bertil söker sin tillflykt till mer eller mindre omöjliga ställen, men Ture är honom alltid på spåren och följer honom jorden runt.

Regi: Lars-Åke Kylén , Jan Lööf
Skådespelare: Runo Sundberg, Robert Gustafsson, Helge Skoog, Sven Lindberg

24. Den bästa sommaren

I den lilla byn Molkom lever begravningsentrpenören Yngve Johansson. En respekterad person som dessutom varje år inhyser sommarbarn från storstaden. 1958-Den bästa sommaren- är det Annika och Mårten som ska bo hos Yngve. Vad han inte vet är att detta kommer att förändra hans liv för evigt.

Regi: Ulf Malmros
Skådespelare: Kjell Bergqvist, Anastasios Soulis, Rebecca Scheja, Cecilia Nilsson

25. Monopol

"Monopol" är en film om den glamourösa tv-världen där mediamogulen Sune Finåker styr och ställer. Den handlar också om målaren Egil, som hellre vill måla räcken än att synas i TV.

Regi: Claes Eriksson
Skådespelare: Knut Agnred, Kerstin Granlund, Peter Rangmar, Anders Eriksson

26. Danslärarens återkomst

Den unge polisen Stefan Lindman har tvingats ta tjänstledigt efter att ha använt våld mot en hustrumisshandlare. Samtidigt har hans gamla mentor och kollega Herbert Molin mördats. Stefan bestämmer sig för att ta reda på vad som hänt.

Regi: Stephan Apelgren
Skådespelare: Jonas Karlsson, Lia Boysen, Ulf Dohlsten, Douglas Johansson

27. Såsom i en spegel

Ett kammarspel om några släktingar som tillbringar ett dygn tillsammans på en ö i havsbandet. Karin har nyss återvänt från mentalsjukhus. Där finns också hennes man, hennes far och hennes lillebror. Filmen inleds med några ord av Ingmar Bergman.

Regi: Ingmar Bergman
Skådespelare: Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand , Max von Sydow, Lars Passgård

28. Tusenbröder 2

Miniserie i fem delar som är en fristående fortsättning på Tusenbröder. Hoffa sitter inne för bankrån. Han försöker hålla kontakten med familjen via dagliga telefonsamtal men det är svårt att inte ryckas med av kåkjargongen och snart umgås Hoffa allt mer med de andra internerna. Hans fru Annelie har det jobbigt som ensam trebarnsmor och tar tacksamt emot stöd från grannen Patrik. När Hoffa inser att hans fru börjat umgås med Patrik blir han svartsjuk. Tillsammans med den karismatiske internen Petter bestämmer han sig för att blåsa fängelsets spelkung på pengar och rymma.

Regi: Erik Leijonborg
Skådespelare: Ola Rapace, Jakob Eklund, Anja Lundqvist, Magnus Krepper

29. Dunderklumpen

Dunderklumpen är ett ensamt snällt troll och har alltid bott för sig själv, men vill nu ha sällskap och beger sig till beboeliga trakter, där han träffar på några lustiga dockor. Dunderklumpen har en märklig gåva. Så snart han tar i dem blir de levande och börjar prata. Han vandrar vidare med dockorna, men vad han inte vet är att han tagit den lille pojken Jens leksaker, så Jens och hans pappa ger sig ut på jakt efter trollet.

Regi: Per Åhlin
Skådespelare: Beppe Wolgers, Jens Wolgers, Halvar Björk , Håkan Serner

30. Ondskan

16-årige Erik lever i ondskans och våldets grepp både i hemmet och på skolgården. När han relegeras från skolan på grund av sitt våldsamma beteende, får han komma till internatskolan Stjärnsberg. Det är Eriks sista chans att studera vidare och bryta med sitt tidigare liv.

Men på Stjärnsberg hamnar han ur askan i elden. Där är ondskan satt i system, förklädd till vad som kallas "kamratuppfostran". Ett systematiskt och av skolan sanktionerat förtryck av de yngre eleverna som utövas av de äldre eleverna.

För Erik handlar det om att överleva utan att knäckas. Genom den starka vänskapen med[...]

Regi: Mikael Håfström
Skådespelare: Andreas Wilson, Henrik Lundström , Linda Zilliacus, Gustaf Skarsgård